Har inte berättat att olyckan var ett självmordsförsök
Hej, för ca ett halvår sen hoppade jag från en byggnad vilket ledde till att jag bröt i princip alla ben som gick att bryta i kroppen och hamnade på sjukhus i några månader. Ingen vet om att jag försökte ta livet mitt liv utan alla tror att det var en olycka och jag har sagt till alla att det var en olycka för att jag skäms så mycket över det. Helt ärligt känns det som en "tjejgrej" att må dåligt och jag vet att jag inte borde skämmas över det men det gör jag ändå för att må dåligt är verkligen tvärtemot den jag är. Jag brukade gilla att sporta, det var det enda som var bra i min vardag men nu kan jag inte göra det eftersom jag skadade ryggen och måste ha en slags korsett och att det gör ont vilket gör att allt känns bara mer och mer hopplöst, det saknar liksom mening. Jag fattar att jag kanske är deprimerad eller så, men jag skäms så fruktansvärt över det trots att jag helst av allt skulle vilja berätta för någon vad som faktiskt hände men jag skulle aldrig våga säga något till mina föräldrar. Hur man mår är inte något som någonsin pratas om i min familj, det finns inte på kartan och absolut inte att jag skulle vara den som mår dåligt, det är viktigt att vara "tuff". I princip alla i min umgängeskrets är väldigt grabbiga och att visa sig svag är bland det värsta man kan göra. Men jag orkar inte vara tuff, jag pallar verkligen inte mer.

BUP svarar:
Hej!
Jag vill börja med att uppmärksamma att du genom att skriva hit har lyssnat på dina känslor och vågat visa dig sårbar. Vi kan strunta i hur tuff du är annars, även om jag helt förstår problemen med den typen av tuffhet som du tvingas in i. Det är den inneboende styrka som du genom ditt brev hit har visat på som känns viktig att fokusera på. För den styrkan öppnar för nya möjligheter. Den där andra påklistrade tuffheten som mansrollen bidrar till ställer bara till det för dig. Du sätter så fint ord på precis just det. Att må dåligt är ingen tjejgrej, det är att vara människa. Du har varit igenom mycket svåra saker och du har redan kommit en bit på vägen till att faktiskt må bättre.
Vi gör alla fel och misstag i livet och det är när vi reser oss och tar oss ur dem som vi växer som människor och lär känna nya sidor hos oss själva. Du har hamnat i en mycket svår situation och genom dina beskrivningar är det lätt att förstå vilka svåra frågor du ställts inför och som lögnen gör det svårt att komma ur. Men nu har du börjat att berätta och i och med det leta dig framåt utefter den väg som kan ta dig till ett bättre mående.
Jag tror liksom du, att du behöver prata både om hur du mår nu, vad som gjorde att du gjorde ett suicidförsök och vad lögnen som kom ur olyckan fört med sig för svåra saker. I en samtalskontakt kommer du att kunna få göra just det.
Skam kan hindra oss från att ta tag i problem. Att prata med de du ljugit för kan vara ett alltför stort första steg. Genom att prata med en professionell kan du närma dig det som är svårt och arbeta med skammen. Skam handlar om självkritik och ångest inför vad andra ska tycka eller tänka. Det är vi behandlare på BUP vana vid att prata om och hjälpa till att hantera. I en samtalskontakt kan du få det utrymme du behöver, någon att berätta för som inte kommer döma dig och en möjlighet att bearbeta, förstå och reparera för att kunna komma vidare och må bättre. Du kan själv ta kontakt med BUP. Jag uppfattar det som att det känns svårt att stå för att du inte mår psykiskt bra i din familj. Kanske kan de på sikt lära sig något nytt om du visar vägen. Bara för att vissa oskrivna regler finns i en familj (som att aldrig prata om svårigheter, ensam är stark etc.) betyder det inte att du är den enda som lider av dem.
Jag vet inte om det kan kännas hjälpsamt för dig, men kanske kan du balansera upp den skam du känner med tankar på att du faktiskt överlevde. Att du kommer att få vara med om att få må bättre, att hitta lösningar och få fortsätta att uppleva livet. Det är stort och det kommer kunna innebära att du så småningom får större möjligheter att träffa olika typer av människor i fler och olika sammanhang. Du kommer att ha möjlighet att välja på ett annat sätt. Den tiden kommer.