Har problem med social fobi
Hej,
Jag har problem med att social fobi. Kanske inte lika mycket som andra som har det, men det stoppar mig att träffa nya människor som jag inte känner. En kille gillar mig men jag är rädd på grund av just social fobi. Jag har bestämt mig att jag vill jobba på det här och kunna leva ett normalt liv som möjligt. Vart kan jag gå för att få hjälp?

BUP svarar:
Hej!
För att få diagnosen social fobi krävs det att ens svårigheter på ett tydligt sätt hindrar en från att leva ett vanligt liv; hindrar en från att sköta skola/jobb och relationer. Om du uppfyller kriterierna för en diagnos är såklart omöjligt för mig att svara på utifrån det lilla du skriver. Men det finns sätt att ta reda på det, och ställen där du kan få hjälp.
Du skriver att du är 19 år, vilket gör att du tyvärr inte kan komma till BUP. Var man får hjälp kan vara olika beroende på var i landet man bor, men mitt tips till dig är att höra av dig antingen till en ungdomsmottagning (kolla www.umo.se), eller till en mottagning för Unga Vuxna (som kan finnas inom vuxenpsykiatrin). Ibland har även vårdcentraler kuratorer och/eller psykologer som kan hjälpa till.
När man behandlar fobier, så brukar man ofta jobba med att sakta och stegvis närma sig det som känns jobbigt. Men ibland handlar det väldigt mycket om att bara bestämma sig. Bestämma sig för att komma över sin rädsla. Att våga ta steget. Och sedan ett till. Och ett till. När man har tagit typ 20 steg, så brukar det inte kännas lika jobbigt. Man kan likna det vid att ”öva” på ngt som är svårt, typ glosor, en ny låt man ska spela, eller en redovisning man ska göra. Öva, öva, öva. Skulle du kunna hitta små uppgifter/utmaningar för dig, där du sakta närmar dig det som känns jobbigt för dig?
Lycka till!