Har jag ADHD?
Hej, jag är en tjej på 15 år som har ett problem som jag har haft i hela mitt liv tror jag. Jag har alltid haft jättesvårt att koncentrera mig i klassrummet och i allmänhet. Skolan har jag aldrig tyckt om, det känns inte som jag får in någon information i min hjärna. Jag kan liksom titta på läraren under en genomgång och kolla på allt hen går igenom men jag lyssnar inte, det är som att mina öron stängs av. Det ser ut som jag är jätte uppmärksam fast jag inte är det. Jag slutar lyssna och blockerar allt det folk säger med mina egna tankar. Antingen brukar jag sluta lyssna under en genomgång efter typ 10 minuter så stänger jag av och så tittar jag ut genom fönstret, ritar, tittar på klockan eller bara tittar på mina böcker jag har framför mig. Men jag tänker ALLTID på någon annat istället för uppgiften eller genomgången. I klassrummet sitter jag typ alltid obekvämt och behöver byta "position" på stolen typ 20 gånger per lektion och jag håller nästan alltid på med en penna i handen eller så skakar jag på benen. Jag har jättemycket impulsivitet till vissa saker, när min kompis brukar säga att jag ska göra någonting på skoj så jag jag det alla fall för jag tänker inte innan jag gör någonting. Jag har också väldiga humörsvängningar. Jag kan vara jätteglad och sprallig, med sen kan jag bli jättetyst och vill inte direkt prata med någon. Är jag Bipolär? Jag har pratat med kuratorn på min skola i flera med att jag har svårt att koncentrera mig, men det känns som det inte går vidare till någon. Jag har känt så här jättelänge och jag orkar inte vänta mer och jag vill bara ha en diagnos så jag kan gå vidare i livet.
Är jag den enda som känner så här? Är det här normalt? eller har jag ADHD för min kompis som jag har känt hela mitt liv brukar säga att jag har det för hennes pappa har det så hon vet hur man liksom beter sig. ADHD går i min släkt. Vad ska jag göra?
-Halseyfan

BUP svarar:
Hej!
Nej, du är inte ensam om att känna så här. Många kan nog känna igen sig i detta eller i delar av det du beskriver. Sen kan förstås orsakerna till problemen skilja sig åt. I bästa fall kan en diagnos vara en hjälp att komma vidare men inte jämt.
Det är också fullt möjligt att med rätt stöd och hjälp komma vidare utan diagnos. Är det möjligt för dig att ta hjälp av dina föräldrar för att prata med skolan?
En utredning brukar jämt starta i skolan med en pedagogisk bedömning. Om lärarna tycker att dina svårigheter är så pass stora att det är befogat så kan man gå vidare exempelvis med en utredning på BUMM (Barn och Ungdomsmedicinsk Mottagning.)
Så mitt råd är att du börjar att prata med dina föräldrar om dina funderingar och ni tillsammans pratar med skolan om detta.
Hoppas du fått svar på dina frågor.