Orolig för att jag har en ätstörning
Hej BUP!
Jag är en tjej på 12 år ,jag äter nästan ingenting,tex igår åt jag varken frukost,lunch eller middag,jag har alltid vart lite större än alla andra ,och jag vill så gärna gå ner i vikt,jag är orolig för om jag har en ätstörning eftersom att det ofta är så att jag inte äter /äter väldigt lite.
Tack på förhand!!
En tjej

BUP svarar:
Hej!
Det här låter jobbigt, att ha så mycket tankar och oro för vad du äter och hur du ser ut.
Eftersom du är 12 år och fortfarande växer är det viktigt att du inte trixar för mycket med maten. Det kan bli precis som du oroar dig för, att det leder till en ätstörning. Om du tittar dig omkring i din klass kommer du säkert att se att det finns alla sorter, de som är korta, långa, mulliga, smala, tidigt utvecklade och sena i utvecklingen. En del skulle man kanske kunna tro att de var äldre än 12 år, en del yngre. Framför allt killarna brukar vara lite sena, tjejerna tidigare utvecklade.
Det här kommer att jämnas ut när ni blir äldre. Man brukar säga att i en högstadieklass kan det skilja så mycket som 3 år mellan de som är tidiga och de som är sena. De som är tidiga i utvecklingen kommer att bromsa ner och de som är sena kommer att komma ifatt.
För att du skall få en rimlig uppfattning av hur det står till med just dig tror jag du skulle ha glädje av att prata med skolsköterskan. Hen är van att prata om just de här sakerna som gäller kroppens utveckling och hur man bör äta för att må bra. Ta kontakt med hen och berätta om dina tankar och bekymmer.
Hoppas att min svar har varit till hjälp att besvarar din fråga