Känner att jag inte duger som jag är
Jag är en pojke på 13 år, jag mår väldigt dåligt pga att jag själv tycker jag är tjock.             Jag känner att jag inte duger som jag är.                                                                                   Jag tycker att min pappa börjar slåss när han blir arg.
Blev inte långt, men behöver skriva av hur jag känner till någon som förstår.
Ledsen Pojke.

BUP svarar:
Hej Ledsen pojke!
Din pappa börjar slåss när han blir arg. Du vet kanske att föräldrar och andra vuxna inte får slå barn. Det är förbjudet därför att det är skadligt för barn att vara med om det. Barn behöver få skydd och trygghet av sina föräldrar och andra vuxna.
När man blir slagen blir man rädd och ledsen. Man kan känna sig förödmjukad och värdelös och känna att man inte duger något till. Man kan försöka trösta sig själv genom att till exempel äta för mycket och kanske då gå upp i vikt. Man kan tycka att allt är ens eget fel fastän det inte alls är så .Föräldrar får inte slå, inte under några omständigheter.
Om din pappa lätt blir arg och också slår behöver han få hjälp av andra vuxna att sluta med det. Han behöver lära sig andra sätt att göra på när han blir arg. Jag vet inte om din pappa själv skulle hålla med om att han behöver hjälp men så är det ändå. Det här är inte ditt fel.
Vad du behöver göra är att våga berätta för någon om hur du har det. Skolkurator, skolsköterskan eller kanske din mentor.
Du kan också börja med att ringa anonymt till BRIS och prata med en vuxen där.
Vänta inte!