Vill veta vad det är med mig
Jag tror att jag har adhd, har läst jättemycket om det och nästan alla symtom som kommit upp stämmer. Jag har inte så jättesvårt i skolan. Mina kompisar säger hela tiden att jag är "jättesmart". Men jag glömmer hela tiden saker som måste göras tex läxor, städa rummet byta i kaninens bur. Gör nästan aldrig läxor den ända gången jag någon gång gör det så är det om jag kommer på det ungefär 15 min innan skolan.
Har jättesvårt att sitta still men ingen verkar märka det, sitter ofta och trummar med benen och armarna när fröken har genomgång. Och om det är någonting då man måste sitta still länge klarar jag verkligen inte det.
Har säkert världens sämsta minne kan glömma bort min telefon som jag la ifrån mig för 10 sekunder sedan.
Mina känslor är väldigt uppochner om jag är ledsen är jag förkrossad, om jag blir arg så blir jag såå förbannad och om jag tex är glad blir jag överlycklig. Blir ofta arg på min bästa kompis för minsta lilla sak och kan inte tänka mig för innan jag skriver/säger något. Hon har sagt att jag borde tänka mig för lite mer men det är så svårt för orden kommer bara ut. Stör mig också på typ allt och alla, på minsta lilla sak som finns.
Jag sa till min mamma en gång "Jag tror jag har adhd" men då sa hon "Nej det tror jag inte du är ju ett normalt barn". Fattar inte vad hon menar med normalt barn. Vill verkligen gå en adhdutredning, men kan man göra det utan föräldrar eller måste dom vara med? Vill veta vad det är med mig.
// Tjej 11 år
Tjej

BUP svarar:
Hej Tjej
När man är så ung som du är måste föräldrarna vara med vid en utredning. De måste berätta om hur ditt liv har varit från början och om det funnits svårigheter också när du var liten.
Något som också behövs vid en utredning är att skolan beskriver vilka svårigheter de har sett hos dig med din förmåga till koncentration och uppmärksamhet bland annat.
Du känner igen ett flertal svårigheter hos dig själv i diagnoskriterierna för ADHD. Vad man tittar efter när man utreder är om dessa svårigheter också kan förklaras på annat sätt, alltså ha andra orsaker än ADHD. För man kan ju vara splittrad och okoncentrerad också av andra skäl. Vid en utredning undersöker man också om svårigheterna finns i tillräckligt hög grad för att diagnos ska kunna ställas. Vi kan ju alla delvis känna igen oss om vi googlar om ADHD.
Dina föräldrar har alltså inte tänkt som du utan de tänker att du är som barn i din ålder brukar vara.
Kan du tala med någon i skolan om dina frågor, till exempel mentor som skulle kunna tala om hur denne uppfattar dig under skoldagen? Eller kanske skolkurator? Beskriv dina svårigheter för dem. Om skolan ser svårigheter som kan motivera en utredning kan de sedan tala med dina föräldrar.
Lycka till.