Har problem i min familj
Hej.
Jag har problem i min familj.
Min mor är en ensam vårdnadshavare över mig och jag har inga syskon.
Hon brukar svära åt mig och kalla mig för massa kränkande saker som tillexempel idiot,psykiskt sjuk, slampa osv.
Jag får nästan aldrig gå ut och träffa mina vänner jag får även inte vara utanför byn jag bor i eller sova över hos mina kompisar.
Många säger att det bästa skulle ha varit ifall jag tog kontakt med Soc men jag vågar inte riktigt eftersom jag har svårt att lita på människor men jag vill inte heller bo kvar hos min mor.
Jag har även försökt prata med henne om att jag mår dåligt av hennes beteende mot mig men då blir hon bara arg och "aggressiv" mot mig.
Vad tycker ni jag ska göra?
Jag är en tjej på 14 snart 15 år.
Angel

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev
Jag förstår att det inte är så lätt att ta denna kontakt eftersom det är svårt att i förväg veta vad som kommer att hända. Det blir en ovisshet. Därför tror jag det kanske skulle underlätta om du kan prata om din situation med någon annan först. Skulle du kunna prata med din skolkurator eller någon annan i skolan om din situation? Någon du kanske kan lita lite på? Det kanske också skulle kännas lättare om någon från skolan hjälpte dig med att ta kontakt med Soc?
Du skulle också kunna ringa BRIS och prata anonymt med en kurator om din situation. Då får du tillfälle att ställa frågor och bli mer informerad hur Soc. kan hjälpa dig.
Soc. är den instans som hjälper barn/ungdomar om det är stora problem med att bo hemma. Soc. ska i första hand försöka hjälpa så att det blir bättre hemma och om det inte går så finns möjligheten att flytta barnet/ungdomen till annat boende. Du kan läsa mer om socialtjänsten länken på Koll på Soc
Ett annat sätt för dig att få hjälp och stöd kunde vara att du tar kontakt med en ungdomsmottagning där du bor och berättar om din hemsituation. Då skulle du få mer möjligheter att prata med någon om hur du har det med din mamma och vad du kan göra åt.
Hoppas du vågar lita så mycket på någon att du vågar pröva berätta om din situation!