Känner mig nästan deprimerad
Hej, jag har så pass dåligt så jag känner mig nästan deprimerad. Så här har jag känt väldigt länge jag mår dåligt över mitt utseende osv. Jag känner mig ensam fastän jag har "vänner" som bara uttnyttjar mig för stöd. Jag kan inte fokusera på mitt friluftsliv eller skola. Jag skadar mig för att få bort all smärta men det funkar jag känner inte igen mig själv längre jag vill hitta tillbaks till mitt gamla jag men det går inte för ingen bryr sig om hur jag mår
snälla hjälp mig
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Du skriver att du har vänner men att de bara utnyttjar dig för stöd. Nu är det du som behöver deras stöd och hjälp! Kan du göra något som gör att de uppmärksammar dig bättre och som gör det lättare för dig att prata med dem? Eftersom de använder dig som stöd för sig själva måste de ändå ha förtroende för dig? Men du kanske är arg på dem för att du inte du tycker att de bryr sig om dig? Det vore inte konstigt om du känner dig besviken men låt det inte bli ett hinder att försöka ta kontakt igen och berätta hur du mår.
Men kanske behöver du annan hjälp också? Du skriver att du skadar dig och att du känner dig nästan deprimerad. Kan du prata med dina föräldrar om hur du mår och kan de hjälpa dig på något sätt? Du skriver att du länge mått dåligt över ditt utseende. Är det något du kan prata om med dem? Det finns oftast mycket att prata om när det gäller utseende som inte bara handlar om precis hur man ser ut utan också om relationer till jämnåriga och det egna självförtroendet.
Men ibland kan det kännas jobbigt att prata om sådana saker med sina föräldrar. Då finns oftast möjligheten att ta kontakt med skolkuratorn. Eftersom du också har svårt att fokusera på skolan kanske det kan vara en möjlighet? Ett annat sätt att få stöd och hjälp för att komma vidare är att chatta anonymt på Tjejzonen. Det är många som blivit hjälpta av det.
Lycka till!