Måste ta hand om allt själv
Hej. Jag funderar på att boka tid hos er men skulle vilja veta om det ens finns något att hjälpa med.
Jag brukar alltid vara tufft och dölja mina känslor, men jag har börjat bli självdestruktiv. Jag har bra betyg i skolan, lyckad förhållande och livet är inte alls svårt. Men eftersom jag alltid måste ta hand om allt själv, är jag orolig att jag snart kommer inte orka mer. Mina föräldrar har alltid grälat och min styvpappa har nyligen fått hjärtstopp och nu lider han vid 47 års ålder av flera olika hjärtproblem pga svår arytmi. Jag brukar hjälpa honom med läkemedel, men han är envis och inte lyssnar på mig. Han försämrar hans hjärta hela tiden och jag försöker förbli tuff och göra allt jag bara kan.
Jag har bra betyg i skolan och alltid haft bra närvaro, men på sistone har det varit brand hemma hos oss så vi har typ inget el och värme. Själva branden har varit stor belastning på mig för att agera rätt så jag brände ut psykisk mig och tog ledig en vecka i skolan. Haft också feber pga kylan första 2 dagarna. Nu är lärarna irriterade på mig och jag ligger efter i skolarbetet. Men som sagt... jag fortsätter bli tufft och trots ångest jag hela tiden har och aggression attacker som jag aldrig haft förut, men blir intensivare.
Jag har alltid försökt förklara det som att det är bara tufft just nu, men jag börjar bråka med mina föräldrar, lärare och pojkvän utan att i egentligen behöva. Jag är irriterad och upprörd hela tiden. När jag pratar så höjer jag upp rösten hela tiden för att bli hörd och det är inte som är problemet. Jag är konstant rädd min styvpappa kommer dö, min pojkvän kommer lämna mig och jag kommer inte klara av skolan och kommer inte kunna plugga vidare till sjuksköterska, som jag drömmer om.
jag har tänkt att kontakta er men jag vill inte missa mer i skolan och jag känner att jag behöver vara närvarande för att hjälpa allt och alla, men jag sträcker mig inte för hjälp som jag tror att jag behöver.
Jag känner konstant ångest och oro att jag gör för lite och jag kommer misslyckas och att alla vill skada och såra mig.
Tjej utan ork

BUP svarar:
Hej!
Inte undra på att du tappar orken. Det låter i ditt brev som om att du skall ta hand om hela världen. Dessutom skall du kämpa i skolan för att kunna utbilda dig till sjuksköterska. Jag tror att du måste börja ta hand om dig själv istället för alla andra.
Jag kom att tänka på säkerhetsinstruktionen på flygplan. Det står att om trycket i kabinen faller och syrgasmaskerna trillar ner för att man skall kunna andas, skall man se till att först ge till sig själv. Sen skall man hjälpa andra. Tanken är att om man själv svimmar på grund av syrebrist är man inte till nytta för de andra passagerarna. Speciellt för dig som skall bli sjuksköterska, tror jag att det är viktigt att tänka på det här. Om du inte tar hand om dig själv kan du inte heller räcka till för andra.
När det gäller skolstressen, kan du prata med lärarna dels om hur du ligger till och dels berätta för dem hur ditt liv ser ut för tillfället. Kanske att du kan få lite förståelse och en realistisk uppfattning om hur du ligger till. Jag hoppas att det kanske skulle minska din stress något.
Din oro för din styvpappa är begriplig men samtidigt tycker inte jag att det är ditt ansvar att han tar hand om sig. Känner han till din oro och det faktum att han inte sköter sig gör dig olycklig? Kanske att du skulle bli mer begriplig för din kille om du berättar om din stress för honom. Jag tror att du kanske skulle behöva lite extra stöd och omsorg från honom nu när det är så besvärligt för dig. Det är nog just nu du behöver honom. Kanske att du behöver stöd av till exempel kurator på skolan för att det skall vara möjligt att få ner stressen.
Önskar dig allt gott.