Mår jättedåligt av att gå i skolan
Jag mår jättedåligt av att gå i skolan, jag har ångest varje gång jag ens tänker på min framtid och all stress över gymnasium och nationella prov och när jag sitter i klassrummet är det omöjligt för mig att koncentrera mig för att jag är så stressad och ledsen hela tiden. Bryr mig inte om skolarbete längre och skolkar kanske 4 lektioner i veckan o ibland stannar jag hemma från skolan. När jag väl är i skolan måste jag ha med mig ett rakblad i väskan så jag kan få bort ångesten på något sätt :/ I 8an blev jag sjukskriven i typ 3 månader men nu går jag i 9an och det känns som att det är omöjligt att ens få ledigt i några veckor för att må bra, alla verkar tycka att det är viktigare med betyg än hur man mår. Kan man bli sjukskriven eller få ledigt ett tag i 9an ifall man mår dåligt? För det är inte en enda dag som jag mått bra när jag är i skolan och det är ett problem :/
-

BUP svarar:
Hej!
Jag blev väldigt bekymrad men också lite förvånad av vad du skriver i ditt mejl. Bekymrad är jag för att det står klart att du mår jättedåligt och det behövs mycket hjälp för dig.
Förvånad är jag för att du uppenbarligen haft detta problem sedan länge och har varit även sjukskriven för ångest - men har inte du fått annan hjälp än sjukskrivning? Jag vet inte vem som sjukskrivit dig och inte samtidigt erbjudit dig hjälp med själva grundproblemet, din ångest.
Du ger mig en mycket tydlig och levande bild av den stress och prestationsångest du upplever. Det finns många ungdomar som brottas med liknande svårigheter och vi vet att enbart sjukskrivning aldrig är en lösning. Det innebär nämligen endast en flykt och att man förhalar att ta itu med grundorsaken.
Du skriver också att du har ett rakblad i väskan när du går till skolan men det framgår inte om du också använder det, det vill säga om du också har ett självskadebeteende eller om du har det med dig "för säkerhets skull".
I alla fall står det klart att det inte får fortsätta på det sättet. Du måste få en effektiv behandling för din ångest och du måste kunna gå till skolan, få en utbildning och ett framtida liv med glädje.
Bakom din ångest som nu verkar vara en uttalad prestationsångest kan finnas väldig många och väldigt olika orsaker. Detta måste utforskas och förstås för att kunna hitta nya sätt att hantera problemet. Att sitta hemma och låta tankarna bara gå på rundgång ger håller dig bara tillbaka i samma problem.
Jag antar att dina föräldrar vet något om vilka svårigheter du haft eftersom du har varit sjukskriven. Nu är det dags att ni vänder er till den BUP-mottagning du tillhör.
Om det var någon på BUP som tidigare sjukskrivit dig så måste ni återuppta kontakten och beskriva problemet så som det är nu. Du behöver få samtalsbehandling för ångest som man baserar på en djupare förståelse/utredning för de bakomliggande orsakerna. Om du tidigare inte haft kontakt på BUP, utan du var sjukskriven av någon annan, är nästa steg ändå att ringa och få komma till BUP.
Din kamp med en ständig ångest - som jag antar består av olika delar och prestationsångesten är möjligen bara en del i den - måste tas på största allvar. Du har en lång och svår tid bakom dig.
Du kan också läsa den information jag bifogar här. Jag tror att det hjälper dig med flera idéer om hur dina problem ser ut och hänvisningar till vidare hjälp.