Vill inte ha fler ärr i ansiktet
Hej!! Jag har tvångssyndromet dermatillomani och har haft det i 6 år. Jag försöker verkligen att sluta men det går bara inte?? Trots att jag vet hur dåligt det är för min hud och hur svårare mitt liv blir med mitt beteende. Har som sagt inget bra svar till varför det inte går att sluta. Jag behöver hjälp och tips!! Jag vill inte ha fler ärr i ansiktet!!
Monique

BUP svarar:
Hej!
Det låter som att du vet en del om dermatillomani och det som kortfattat kan beskrivas som repetitivt petande, rivande och skadande av huden. Som många tvångsmässiga beteenden kan de vara svåra att sluta med, trots att det innebär ett lidande och får negativa konsekvenser. Du har haft problemet under många år, så du vet hur svårt det kan vara. Samtidigt vet vi mer och mer om det här problemet och det finns bra hjälp att få.
Du skriver inget om vilken hjälp du fått eller provat, så mitt svar får bli generellt. Det första steget är att gå till en hudläkare som har kunskaper om dermatillomani som kan utreda om det finns någon hudsjukdom i botten. Hos en psykolog kan man sedan prata om problemet, kartlägga för att förstå mer av beteendet om så behövs.
Rivandet kan föregås av en rad olika känslor, exempelvis en upplevelse av ångest eller rastlöshet. Hur är det för dig? Vissa upplever en inre spänning som släpper i och med rivandet. Rivande kan utföras automatiskt eller medvetet. Genom att tillsammans med en psykolog förstå mer kan en behandling planeras. Behandling handlar om att hitta sätt att stå ut med känslan, utan att agera på den genom att riva. Behandlingen handlar om att öka sin medvetenhet om rivandet, hur det känns innan man gör det och i vilka situationer.
Om du inte varit hos en psykolog så skulle jag rekommendera dig att vända dig till den BUP-mottagning du tillhör.
Om du bor i Stockholmsområdet så finns även en mottagning som heter BUP OCD och relaterade tillstånd där man jobbar med bedömning och behandling av dermatillomani. Det går att läsa mer om på BUP:s hemsida