Mår verkligen piss nu
Hej.. Jag mår verkligen piss nu. Har mått allmänt dåligt i drygt 1 och ett halvt år men senaste tiden har verkligen sugit och det känns som det blir värre och värre för varje dag. Det är så mycket grejer som händer just nu i livet. Jag har ingen ork eller motivation till något. Samtidigt är skolan sjukt tuff men jag orkar inte ta tag i allt plugg oså vilket leder till att jag mår dåligt över att det går dåligt. Jag spenderar väldigt väldigt sällan tid med mina kompisar, var med en i helgen och vi skulle vart hela men åkte hem i lördags istället. Det får mig också att må dåligt. Jag drar mig undan hela tiden och är rädd att de ska lämna mig..Jag fejkar mitt leende och mående konstant för nära och kära. Jag har svårt att koncentrera mig på det jag ska göra, exempelvis på lektioner, det leder till att jag får mindre arbete gjort. Sen blir jag arg för exakt ingenting. En liten skitgrej kan få mig att gå i taket, seriöst. Jag tänker alldeles för mycket, speciellt på saker jag inte ska tänka på. Jag har självmordstankar. Flera gånger de senaste veckorna har jag tänkt hur skönt det skulle vara att lämna livet. Speciellt när jag är går och går vid en väg så tänker jag på att hoppa ut framför en bil. För ett tag sedan var jag och skolkuratorn hos soc angående min pappa, det gick bra oså. Men efter det har jag ständigt gått runt och tänkt på det och hur jag vill göra osv och det tar upp för mycket tid. Sömnen påverkas av allt detta, ibland har jag lätt att somna på kvällen men då vaknar jag flera gånger per natt vilket är sjukt jobbigt. Eller så har jag väldigt svårt att somna, men oavsett det så vaknar jag ständigt under natten. Pappa dricker sig full i princip varje dag, undantag när han har jour. Det är sjukt jobbigt och jag går runt hela tiden och är "rädd" för hur kvällen kommer bli. Han brukar bli arg oså och jag är så trött på hans j*vla beteende. Allt detta påverkar mig negativt och jag sjunker djupare och djupare varje dag. Vad kan jag göra? Jag vill bara må bra ha vara glad, men det känns omöjligt.
Jossan

BUP svarar:
Hej Jossan!
Ja vad kan du göra?
Jag gissar att det är den frågan som upptar dig mest hela tiden. Du vill ju bara må bra och vara glad och så är det inte så just nu. Så som du så väl beskriver ditt liv, kan det vara emellanåt, för många av oss. För det mesta vänder det dock så småningom och livet kan bjuda på ljusare upplevelser. Det du beskriver låter mardrömslikt och det verkar vara svårt att hitta en snabb lösning på problemen.
Det låter som om dina problem hänger ihop. Med tanke på pappas missbruk och hur ni har det tillsammans är det svårt att tro att det inte skulle påverka din koncentration i skolan, din relation till kompisar och så vidare.
När det gäller kompisarna, du skriver att du fejkar ditt mående och leende för dem. Jag förställer mig att det måste bli kämpigt i längden. Vad tror du själv, skulle er vänskap klara av att du inte är på topp just nu? Jag tänker att man behöver ju inte alltid gå in på alla detaljer om sitt mående, men att det kan kännas skönt att få berätta att just nu är man lite låg? De flesta bra kompisar brukar har stor förståelse för sånt.
Bra att du har kontakt med skolkurator. Kan kuratorn hjälpa dig med att få lärarna att förstå att du har det svårt för tillfället? Att din formsvacka kan kräva en viss förståelse från lärarna?
Du skriver också att du har självmordstankar. Att tänka på döden är i sig inte farligt så länge man inte försöker att ta sitt liv. Att när man har det svårt och inte hittar utvägar ur sina problem är tanken på döden som en lösning vanlig för många människor. Ibland kan konstigt nog tanken på döden vara en tröst när man har det svårt, som du ju har det just nu.
Om det är så att du verkligen är rädd att du skulle kunna göra dig själv illa på något sätt skall du förstås söka hjälp för det. Prata med skolkuratorn som kan hjälpa dig vidare. Din längtan om att åter få må bra och vara glad är trösterik tycker jag.
Jag önskar att du kan hitta någon stund av vila från problemen, människor som bryr sig extra mycket om dig och är hyggliga mot dig nu när det är tufft. Var har du dem? Vad är det som du själv kan påverka och vad är det som står utanför din makt att ändra på? Det verkar som du redan har gjort mycket av det du kan göra för att förbättra din situation. Nu hoppas jag att andra (som socialtjänsten) tar vid för att hjälpa dig till ett bra liv.
Om du vill så finns det möjlighet till fint stöd via Tjejzonens chatt.
Önskar dig det bästa, var rädd om dig!