Antar att jag gillar smärta
Jag har ett självskadebeteende. Detta har jag märkt först nu efter nästan 3 år av att ha gjort detta. Jag nyper hål på min hud och river i såret.. jag antar att jag gillar smärtan? Grejer är att jag inte är medveten om att jag gör detta utan bli ofta tillsagd att det blöder på min rygg, arm, ben eller också bröst. Jag vill inte att detta skall fortsätta men jag vet inte heller hur jag ska sluta. Vart ska jag vända mig för att få rätt psykisk hjälp?
(Att berätta för mina föräldrar är ingen alternativ eftersom dom skulle skylla allting på mig och att jag gör det med flit för att göra dom arga)

BUP svarar:
Hej!
Skulle du inte kunna prata med skolsyster om ditt problem? Du säger att du vill få rätt psykisk hjälp. Det betyder att du redan tänker på det som ett själsligt problem. I och med att du beskriver att du inte är medveten om att du gör dig illa blir jag lite fundersam kring vad det handlar om.
Skolsyster kanske kan hjälpa dig att reda i problemet så att du får rätt hjälp? Om det inte passar dig kan kanske Ungdomsmottagningen vara ett lämpligt ställe att få hjälp. Tråkigt att du inte har förtroende att prata med dina föräldrar. Att prata med dem skulle jag annars tycka var det du i första hand borde göra.
Hoppas att du hittar den hjälp du behöver.