Kan inte koncentrera mig
hej jag är en 14 årig kille, jag har det välidgt svårt i skolan, för jag kan inte koncentrera mig eller vara tyst i mer än 5 minuter. om  jag tycker nån gör fel mot mig eller behandlar mig fel så blir jag jätte sur, jag kan råka säga saker till lärare som man inte ska säga
mr.a

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Jag förstår att du får problem i skolan och att det inte blir bra för dig om du inte kan koncentrera dig på skolarbetet en längre tid.
Oftast brukar elever med koncentrationsproblem uppmärksammas i skolan och skolan brukar utreda hur man ska hjälpa dem. Har du fått någon hjälp? Har någon försökt ta reda på vilka problem i skolan du har. Kanske inte? Jag tänker att eftersom du skriver till oss vill du att någon ska hjälpa dig med de problem du beskriver. Förstår dina föräldrar de problem du beskriver? Kan de stötta och uppmuntra dig att söka hjälp?
Jag tycker du ska ta upp dina svårigheter med dina lärare/mentor och skolkurator så att du får någon att prata med.
Koncentrationsproblem kan bero på olika saker och det kan finnas många sätt att hjälpa dig men då måste skolan först försöka kartlägga lite hur och var dina problem uppstår. Eftersom du antagligen har störst problem med din koncentration i skolan är det bra att börja få hjälp där. Det är här jag tänker att det är bra att dina föräldrar kan hjälpa dig att få skolan att hjälpa dig på ett bra sätt.
Hoppas du får hjälp snart!