Ångest också när jag ska göra roliga saker
Hej! Jag är en tjej på 13 år som har ett problem. Ångest. Jag hade ingenting speciellt att oroa mig för dagen innan min födelsedag, jag hade längtar efter denna dag så länge, ett halvår.  Men efter släkten hade åkt hem på min 13-års dag så fick jag ångest, så vi var tvungna att ställa in restaurangen. Jag fick ångest av att vi ställde in det också. Jag känner att jag går med en konstant oro hela tiden, och ibland blommar det upp till att jag bara vill vara själv och gråta, som jag gör just nu. Jag blir väldigt lätt stressad av saker som jag inte borde bli stressad för. Jag fick ångest när jag t.ex  skulle skriva min önskelista. Det har varit så ett tag, att jag har haft ångest när jag ska göra roliga saker, och har förstört dom t.ex när jag skulle shoppa med min mamma, och så fick jag ångest i bilen, blev arg, tog ut det på mamma. Sedan får jag dåligt samvete hur jag betedde mig. Vad ska jag göra?
:(

BUP svarar:
Hej!
Du är tretton år. Man börjar behöva vara  mer självständig, göra saker själv eller med kompisar och inte alltid tillsammans med föräldrarna.
Saker som varit roliga förut känns kanske inte längre bara kul. Eller vara kul ibland och en annan gång inte alls kul.  Att t ex shoppa med sin mamma eller fira födelsedag med släkten som man tyckt om förut kan nu kännas mer irriterande. Man kanske hellre vill shoppa med en kompis eller göra det själv? Eller ha födelsedagsfest med kompisar istället för med släkten? Ibland vill man olika och motsatta saker samtidigt och det känns som man alls inte vet vad man vill eller hur man ska göra.  Är det så för dig också?
Hur reagerar din mamma på att det blir så här? Du får dåligt samvete säger du. Känns det som du sårar henne? Det gäller ju också för mammor och pappor att försöka hänga med i att ens barn blir större och att deras behov av stöd hos föräldrarna blir annorlunda. Kan du prata med din mamma om hur du känner dig? Kan du prata med din pappa?
Om det inte hjälper kanske du kan försöka tala med någon annan? Kanske ungdomsmottagningen. Du kan också chatta med Tjejzonen