Mina föräldrar vägrar inse att ADHD finns
Hej, mina föräldrar vägrar inse att ADHD faktiskt finns, eller att jag har ADHD. Jag vet inte, hur som helst så har jag velat gå på utredning i tre-fyra år nu, jag har alltid märkt av att det är något fel på mig, men nu det senaste så har jag märkt att jag verkligen inte klarar av skolarbetet med den här jävla skiten.
Jag är ganska sur nu, vilket kanske märks, för jag har tre prov denna veckan, jag har suttit i totalt 5h nu, och jag har fått gjort 1/10 av vad EN VANLIG MÄNNISKA hade fått på den tiden. Jag orkar inte, de förnekar hela tiden, och nu senast så blev de arga när jag frågade om vi kunde gå på en utredning, så de sa att jag aldrig mer skulle prata om diagnosen/utredningen. Uppenbarligen så har de märkt att jag visar symptom, för annars hade de VÅGAT gå med på en utredning. Vad är det värsta som kan hända liksom? Att jag inte får diagnosen? (vilket både jag och mina föräldrar vet inte kommer hända)
Varenda gång jag frågar om vi kan gå på en utredning så säger de ''men vi har ju varit på en utredning, det visade inte positivt''
DET VAR ETT JÄVLA EKG-TEST; LÄR ER SVENSKA NÅGON GÅNG!!!
De säger att om man har ADHD så har man svårt att få jobb, man kan inte skaffa många kompisar etc (som om jag har så många kompisar)
Min lillasyster är född med XXX syndrom och XXX, varenda gång säger de (jag vill inte att båda mina barn ska klassas som sjuka)
Mina föräldrar är ifrån utlandet, inte ens jag är född här. De verkar dock ha lite svårare med att anpassa sig till Sverige då de inte vet att man söker vård för en sjukdom.
Jag är så jävla trött. Hjälp. Jag vill inte gå på en utredning själv om det ens är möjligt, för vad ska jag göra när det är godkänt att jag har den här skitdiagnosen? Bryta kontakten med de? Båda mina föräldrar visar starka symptom för ADHD också, och de är kusiner vilket gör det ännu intressantare. Detta är inte riktigt en fråga, men jag vill skriva av mig för att jag inte orkar mer.
OBS. Jag vill inte ha som svar att jag ska försöka prata med de för det är helt omöjligt. Vet iofs inte vad jag vill ha för svar.
Ge mig normala föräldrar.

BUP svarar:
Hej!
Du beskriver två problem som jag förstår det: du är arg på dina föräldrar som inte förstår dig och att du tror att du har ADHD som borde utredas. Som svar på det sista, du är snart 18 år och kan då själv försöka få till en utredning utan att dina föräldrar behöver säga att de vill det.
Sen undrar jag förstås om skolan har funderat på ADHD och om det märks i skolan under lektionerna. Jag tycker nog att du skall prata med din mentor om hur du har det för att kanske få bättre hjälp att klara skolan. Om lärarna tycker som du, att du skall utredas för ADHD, kanske de kan få dina föräldrar att ändra uppfattning. För övrigt skall man inte behöva ha en diagnos för att få det stöd man behöver i skolan.
Eftersom jag aldrig har hört talas om XXX syndrom googlade jag på det. Det slår mig att det måste vara svårt att vara syskon till en lillasyster så svårt handikappad som måste ta mycket tid och omsorg i anspråk. Du skriver inte hur stor åldersskillnaden är mellan dig och din lillasyster men jag hoppas att den är nog stor så att du åtminstone har fått några år utan ett så krävande småsyskon. Att dina föräldrar säger att de inte vill ha två sjukdomsklassade barn är begripligt (vem vill ha sjuka barn?) men ingen hjälp för dig. För övrigt brukar man se på ADHD som ett funktionshinder och inte en sjukdom. När det gäller funktionshinder är det hjälpmedel och stöd man behöver för att svårigheten inte skall vara ett alltför stort hinder i vardagen.
Jag vet inte om du har haft någon hjälp eller glädje av mitt svar men å andra sidan ville du ju bara skriva av dig. Kanske du kan hitta någon eller något sammanhang där du också får prata av dig. Det kanske inte tar bort problemen men att de kanske blir något lättare att leva med. Men skolan tror jag faktiskt kan hjälpa dig om du beskriver vad som blir svårt i pluggandet. Detta oavsett om det är ADHD eller något annat som gör det svårt för dig.
Önskar dig det bästa