Deprimerad och klarar inte av något längre
Hej, jag är en 15årig tjej, jag är så deprimerad så att jag inte klarar av något längre. Jag har cuttat mig några gånger och jag har till och med försökt begå självmord några gånger, jag riktigt piss ingen kan förstå det. Jag har typ inga kvar alla mina vänner lämnade mig och nu snackar dem skit om mig för alla andra. Jag har en pojkvän men han är hemlig för jag får inte ha pojkvän för min familj. (Min pojkvän är lika gammal som mig) jag har det as svårt i skolan jag klarar inte av att vara där. Asså jag vet inte vad jag ska göra. Min familj bryr sig inte om jag mår bra eller inte. Det enda dem bryr sig om att jag ska inte ha en pojkvän för enligt dem så är jag en hora om jag har en pojkvän, min familj behandlar mig som skit, dem slår mig, kallar mig för massa skit. Det här med familjeproblem får mig att må ännu mer skit. Mina föräldrar vet inte om att jag har cuttat mig själv. Men asså när jag cuttar mig själv så är det det enda sättet jag kan få ut min ilska på. Jag känner mig som värsta Depp barnet. Jag vet inte vad jag ska göra och vad jag klarar av längre. Jag har pratat med mamma om att jag vill gå till en psykolog men enligt henne så behöver jag ingen och jag fick inte heller. Hur ska jag kunna få hjälp?
Deppigt liv

BUP svarar:
Hej!
Jag tycker det är klokt tänkt av dig att vilja gå till någon professionell och få hjälp. Du har en tuff situation och väldigt lite stöd runt dig. Din familj verkar inte kunna hjälpa dig alls och behandlar dig illa på ett sätt som ingen borde vara utsatt för. Jag vet inte om det har varit annorlunda tidigare eller om du länge haft det svårt hemma.
Det är ett brott mot svensk lag att slå sina barn. Om man inte är trygg hemma så är det egentligen socialtjänsten som kan hjälpa dig bäst med det. Att bli slagen påverkar så mycket hur du mår och kan göra att du börjar nedvärdera dig själv. Det är tungt att inte få det man behöver från sina förälder. Då är du i extra stort behov av stöd från andra.
Jag tror att du skulle behöva hjälp med att få till en förändring, både i din familjesituation och i skolan, för att du ska kunna må bättre.
Ofta kan en vuxen se fler möjliga lösningar på svåra situationer. Det kan vara någon vuxen man litar på - kanske släkting, en lärare, en fritidsledare, eller skolkuratorn. Mitt råd är att börja med skolsköterska eller skolkurator. De kan hjälpa dig att genom att lyssna och tillsammans med dig fundera ut vad som är till bäst hjälp för dig.
Om det känns svårt att berätta för en vuxen, kan ett första steg vara att chatta anonymt med någon. På Tjejzonen och Bris kan man få stöd om man mår dåligt. De chattar med ungdomar vissa dagar och tider.
Du kan även gå in på koll på soc där det finns information om när och hur socialtjänsten kan hjälpa till.
Om du känner att du bara inte står ut så kan du ringa till självmordsupplysningen och få prata med någon akut, någon som kan hjälpa en genom de svartaste stunderna.
Du ska inte vara ensam i hur du har det. Du behöver andra vuxna människor vid din sida i det här. Det kommer inte att alltid vara så här.