Jag och min pojkvän bråkar hela tiden
Jag har problem… jag och min pojkvän bråkar hela tiden pågrund av mig, jag stör mig på små saker och får konstiga tankar, så fort han inte pratar med mig så tror jag att han är otrogen, sen så vissa dagar när jag är trött så kan jag skrika på honom och säga elaka saker till honom, och den ilskan kommer bara ibland helt plötsligt. När jag är lugn år jag hur kärleksfull som helst, jag älskar verkligen min pojkvän mest av allt på denna jord, vi är förlovade och har varit tillsammans i snart 1 år, den här ilskan har ungefär hållt på i 7 månader. Jag blir så himla rädd när ilskan kommer så jag kan gråta i flera timmar och ha panik, när jag får den ilskan då är jag alltid dum mot min pojkvän då när jag är arg så bryr jag mig om ingeting, jag skulle inte bry mig om han gjorde slut, men innerst inne så vill jag aldrig förlora honom, flera gånger så har de hållt på att ta slut mellan oss pga min ilska. Jag vet inte vad jag ska gö längre, jag mår så dåligt för att jag gör så här mot min pojkvän, vissa gånger har jag gjort så att han har börjat gråta, snälla hjälp mig…
Ilsken tjej

BUP svarar:
Hej Ilsken tjej
Det låter som din ilska ställer till det för både dig och  i relationen till din pojkvän. Vad tror du ilskan hänger ihop med? Kan det vara så att du är så rädd att förlora honom att du försöker hålla koll på honom så mycket? Att du för lätt tror att han är på väg bort från dig och förstorar betydelsen av små tecken som inte behöver tolkas som så?
Ser ni olika på er relation? Vill han hålla kontakt också med andra mer än du vill?
Du är ung 15 år, kanske är han det också. Ni har redan varit tillsammans i ett år och också förlovat er. Hur är det? Kan du ge plats för  kontakt med kompisar som också är viktigt?
Hur har du det i kontakten med dina föräldrar? Kan du tala med dem om saker och få det stöd du behöver eller är det bara din pojkvän du vänder dig till? I så fall blir han kanske viktig för dig som mer än en pojkvän vilket kan göra det svårt för er båda.
Du beskriver det inte så i ditt brev där du talar om din ilska som problemet, men är din pojkvän faktiskt svår att lita på?
Jag tycker du ska vända dig till någon att tala med så att du bättre kan förstå din ilska och vad du behöver. Du kan t ex kontakta ungdomsmottagningen.
Lycka till!