Lider av emetofobi
Hej, jag är en 12 årig tjej som lider av emetofobi. Det har pågått i ett år snart, då jag inte fått reda på vad det va förens ett halvår tillbaka. Nu på hösten mår jag skit och vaknar oftast mitt i natten och får ångest och panik attacker. Vad ska jag göra?, jag vågar inte prata med min mamma hon kommer inte förstå.
Ella

BUP svarar:
Hej Ella!
Det verkar som om du har det väldigt jobbigt. Har din rädsla för att kräkas (emetofobi) med din nattliga ångest att göra? Du undrar vad du skall göra och kommer samtidigt med ett bra svar.
Frågan är bara hur du skall få mamma att förstå hur du har det. Tror du verkligen att hon inte har sett att allt inte är bra med dig? Jag gissar att hon har lättare att ta till sig att du har det svårt om du försöker beskriva vad det är fel. Till exempel är emetofobi ett ovanligt ord (till och med svårt att säga) som kanske inte kommer att beröra henne på samma sätt som om du försöker beskriva hur ditt lidande ser ut och hur det påverkar dig och ditt liv. Ibland kan till och med svåra ord som emetofobi stå i vägen.
Märker mamma att du är vaken på nätterna och har det svårt? Kanske att det skulle vara bra att faktiskt söka upp henne när du ligger sömnlös och ångesten finns där. Kanske att det skulle bli lättare för henne att se och också förstå när problemet är närvarande.
Ge inte upp i dina försök att få mamma att förstå. De allra flesta föräldrar jag har träffat vill verkligen hjälpa sina barn, men behöver ibland en knuff i rätt riktning.
Lycka till