Gillar en kille i min klass
Hej, jag gillar en kille i min klass. Har sett han tidigare men vi gick inte i samma klass då så jag var inte intresserad i honom då. Men nu går vi i samma klass o jag tror att jag är kär. När jag säger hans namn ler jag med hela kroppen, tänker ständigt på honom o när vi kollar i varandras ögon så är det som om omvärlden försvinner, de pirrar i magen när jag kollar på han osv. För första gången i mitt liv är jag lycklig! Mår så himla dåligt nu och vill bara ta livet av mig. Så fort jag går ut och ser en bilväg tänker jag på hur jag hoppas framför en bil. När jag ser ett träd tänker jag på att jag kan hänga mig, när jag ser ett högt hus att jag kan hoppa därifrån och ser jag en sjö tänker jag på att jag kan dränka mig. Allt är hemskt och orkar inte leva mer. Den enda gnistan jag har vid livet är han! Jag kan inte leva utan honom. Det är han som gör så att jag ens lever. I början var det tydligt att han gillade mig tillbaka, små tecken ni vet. Men de går inte uppåt längre utan nedåt. Alla små "tecken" försvinner snart och jag misstänker att han kanske gillar någon annan. Vad ska jag göra? Jag kan inte leva utan honom, det går inte. Han är mitt allt och skulle bli så förkrossad om han inte gillade mig och blir tillsammans med någon annan. Han är anledningen till att jag ens lever. Utan honom orkar jag inte leva mer. Han är ljuset i mitt liv. Det är han som får mig att må bra, och vara lycklig för första gången, vad ska jag göra nu?
//Förkrossad Tjej

BUP svarar:
Hej
Du skriver att du är kär och lycklig men också att du mår så dåligt att du tänker på att dö. Att allt är hemskt och att du inte orkar mer.
Du skriver inte vad som är så svårt i ditt liv men säger att det enda som håller dig uppe är den här killen.
Du är förälskad. När man är förälskad och upplever att det är  besvarat kan man, som du själv så väl uttrycker, lyftas i känslan från det svåra och tunga i livet till ett tillstånd av  ljus lycka. När man tvivlar på om känslan är besvarad hamnar man i det motsatta, allt kan kännas mörkt och utan mening. Detta har vi alla på ett eller annat sätt starka upplevelser av. Förälskelsen gör att man blir sårbar och kan kastas mellan hopp och förtvivlan.
Men förälskelsen gör det också svårt att se så klart som man  brukar kunna göra annars. Det är lätt att tro sig se allt man längtar efter, drömmer om och har saknat i sitt liv hos den person man är förälskad i. Fast man egentligen  inte vet så mycket om personen.
Av ditt brev verkar det som du mest känner den här killen på avstånd. Ni verkar inte ha talat med varandra så mycket ännu.  Det finns en risk att du övervärderar honom till den mest fantastiska på grund av att du är förälskad  men också just för att ditt liv verkar svårt just nu och du så mycket behöver en motvikt till det.
Finns det något du kan göra för att det som är svårt i ditt liv ska bli bättre? Kan du tala med någon om det? Kan du tala med dina föräldrar? Med skolkurator? Med någon annan? Det är viktigt hur du har det i ditt liv och om något är svårt kan man få hjälp till en förändring.
Och den här killen. Kan du hitta tillfälle att prata litet med honom så du bättre kan se vem han är? Du säger att du har sett tecken på intresse från honom och tecken på att intresset börjat minska. Men du vet inte. Kan du våga pröva utan att känna att du riskerar för mycket?
Varmt lycka till!