Jag känner själv att jag behöver hjälp
Jag skär mig, och jag känner själv att jag behöver hjälp men vet inte om jag kan berätta för en lärare. För att jag är rädd att han/hon berättar för mina föräldrar. Hur ska jag göra...?
M

BUP svarar:
Hej!
Tack för din fråga. Det bästa och enklaste är antagligen att du kan berätta för dina föräldrar eller att du är beredd på att de kan få veta. Eftersom du inte är myndig måste vårdgivare i regel informera föräldrar om kontakt och behandling. Det kommer antagligen din lärare också att göra. Men om hen är en person du känner att du litar på kan det ändå vara värt risken. För det är väldigt bra om du kan prata med någon  om hur du mår nu och hur du kan få hjälp.
Det viktiga är tycker jag att du känner att du behöver hjälp. Det kan du få på flera ställen. Du kan prata med din lärare eller skolkurator om det. Om du känner dig osäker på om du vill dina föräldrar ska få veta något eller inte kanske du kan prata om den frågan utan att gå in på vilka dina problem är så detaljerat? Du skulle också kunna chatta anonymt på Tjejzonen och få stöd och hjälp men också råd hur du ska göra med dina föräldrar.
Lycka till!