Mår dåligt och får spykänsla
Ibland från ingenstans får jag hjärtklappning och ''fjärilar i magen'' och blir nervös, blir yr ibland och så och när det blir extremt så känns det som att jag kommer spy och 2 gånger har jag spytt. När jag är ledsen och gråter får jag också spy-känslan och jag vet inte vad det är. :/ Är det för att jag är stressad eller har jag ångest?
A

BUP svarar:
Hej!
Bra att du skriver när du är orolig för hur du mår. Det du beskriver skulle mycket väl kunna vara symtom på ångest, nervositet eller för mycket stress. Att du spytt på grund av detta är starka symtom och behöver undersökas vidare. Så för att kunna besvara din fråga fullt ut så rekommenderar jag dig att ta kontakt med skolsköterskan och berätta hur du mår och vad som hänt. Tillsammans kan ni bena ut hur du mår och vilken hjälp som vore bra för dig. Har det hänt något som kan hänga ihop med dina symtom? Ibland hittar man någon koppling själv eller så kan det vara mer diffust.
Det låter som att du till viss del ringat in i vilka situationer spykänslan kommer, ibland helt oförutsett. Det behöver man kartlägga lite mer av. Det är också alltid viktigt att utesluta om symtomen kan hänga ihop med något kroppsligt, innan man går vidare med en samtalskontakt för att hjälpa dig.
Skolsköterskan kan hjälpa dig komma vidare till en samtalskontakt på BUP eller kanske på en ungdomsmottagning.
Du kan också ringa själv eller med hjälp från dina föräldrar/vårdnadshavare. För att förstå mer om ångest ställer vi frågor. Vi kommer att fråga vad man blir orolig för, i vilka situationer man känner så och hur länge det har känts så.
Man får också beskriva hur oron begränsar livet, till exempel om det är något man brukar undvika för att slippa känna ångest.
Är det någon i din närhet som vet om hur du mår? Att bära runt på sådana här känslor utan att någon vet om dem brukar kunna kännas extra betungande och förstärka oron.
Ibland vill man inte oroa de man har omkring sig, ibland har de svårt att lyssna av någon anledning, oavsett blir det viktigt att du har någon att prata med.
Så ta steget och kontakta skolsköterskan eller prata med någon närstående!