Identifierar mig med tjejers symptom på Aspergers
Hej!
Jag är en tjej med ångest och diagnosen bipolär. Jag har läst på lite och läste att Aspergers kan uttrycka sig på ett annat sätt på tjejer än på killar, men läroboksdefinitionen uttrycker mest det som killar upplever (detta pga att forskningen utförts mest på killar). Jag identifierar mig väldigt mycket med symptom jag hittat på Aspergers inom tjejer, men inte jättemycket med standarddefinitionen, är detta ändå värt att ta upp nästa gång jag träffar min läkare?
Tack i förhand.
-

BUP svarar:
Hej!
Jag tycker absolut att du ska ta upp de tankar du har runt hur du fungerar med din läkare. Då kan ni tillsammans diskutera hur man ska värdera och tänka om dina iakttagelser. Det är ju i dialog med varandra som ni gemensamt kan förstå hur du fungerar och vad som kan vara bästa hjälpen för just dig.
Det är till hjälp för er båda att du tänker och tar upp de frågeställningar du har.
Så ja, det är värt att ta upp och värdefullt att du vill delge din läkare dina funderingar och synpunkter!