Mina föräldrar bråkar precis hela tiden
Mina föräldrar bråkar precis hela tiden. Det börjar alltid med ett tjafs som leder till att pappa börjar gapa och slänga ut sig massa elaka ord till mamma.
Enligt mig så är dom verkligen inte rätt för varandra. Dom har inget gemensamt och jag förstår inte varför dom fortfarande är tillsammans. Pappa har hotat flera gånger med att han sticker snart och en gång sa han att han kanske hänger sig om det fortsätter såhär för att han inte orkar mer. Han säger att han själv inte orkar mer men ändå fortsätter dom och dom skiljer sig inte, hur dumt låter det inte?
Till och med jag, deras 16 åriga dotter, har sagt rakt framför dom att jag önskar att dom skiljer sig. Jag har sagt precis vad jag känner till dom. Att jag mår dåligt, gråter ofta och vill inte bo här längre, men dom säger att jag inte ska lägga mig i.
Sen två år tillbaka har jag pratat med en kille via internet som är helt underbar. Han är den enda jag kan berätta det här för känner jag. Han bor tre timmar ifrån mig vilket är synd för annars kunde jag ju bara åkt till honom när dom bråkar. Men som det känns nu så flyttar jag till honom snart. Jag vill ju såklart inte att det ska leda så långt så jag känner mig tvungen till att flytta men jag har ingen aning om vad jag ska ta mig till? Jag har ju pratat med mina föräldrar om det, men dom säger att det löser sig. Men så länge jag kan minnas har dom sagt sådär men inget har blivit bättre.
Det enda sättet jag ser är att dom skiljer sig. Snälla vad ska jag göra, känns som jag redan gjort allt jag kan?
Annie

BUP svarar:
Hej Annie!
Bra att du skriver till oss. Dina föräldrar verkar inte kunna bete sig vuxet och ta ansvar för att deras bråk också drabbar dig som är barn i familjen. Eftersom det är de som bestämmer så kan du inte påverka utan stöd från någon vuxen.
Jag tycker det är viktigt att du söker stöd och hjälp från någon. Finns det någon vuxen som du litar på och kan anförtro dig till (släkting, lärare eller förälder till en kompis) och som kan hjälpa dig att söka hjälp?
I ditt läge kan man kontakta socialtjänsten för att få hjälp att få det drägligt hemma. Man kan också få hjälp till ett annat boende, ifall föräldrarna inte klarar att hantera sina konflikter utan att barnen far illa.
Ta hjälp av någon!