Känner ingenting
Jag tror inte att jag har några känslor. Jag känner ingenting. Jag skrattar och jag gråter, men jag känner mig inte glad eller ledsen. Det är samma läge hela tiden och jag är ointresserad av relationer. Jag är väldigt apatisk och jag vet inte varför, då jag alltid har varit så här.
Runt omkring mig pratar alla om hur viktigt det är att ha ett rikt känsloliv, att det är det som är viktigt i livet, att det är det som gör en mänsklig. Det är meningslöst att leva om jag ändå fungerar som en robot, ett tomt skal. Allt är så fokuserat kring relationer och folk runtomkring. Nu kanske det är så att jag har känslor nånstans, men att jag är känsloblind. Jag vill inte vara känsloblind, jag vill kunna känna. Vad är det för fel på mig, varför är jag så omänsklig.

BUP svarar:
Hej och tack för din fråga!
Du skriver att du inte känner någonting, att du är apatisk. Du säger också att du är ointresserad av relationer.
Det kan finnas olika anledningar till detta. Du skriver inte om hur ditt liv är för övrigt eller om något svårt har hänt dig. Om något svårt har hänt  kan det vara så att du aktivt har stängt av dina känslor för att du inte orkar med dem och att du därför upplever att du inte känner någonting.
Men du skriver också att det alltid varit så här. Det kan också vara så att detta att inte uppleva känslor eller vara intresserad av relationer, är en del av dig - en svårighet som du har med dig från början.
Men du vill inte att det ska vara så här. Du vill något annat.
Det skulle kunna vara till hjälp för dig att ta kontakt med någon över tid och som kan hjälpa dig förstå varför det är så här och vad du kan göra.
Ta kontakt med skolpsykologen, ungdomsmottagningen eller BUP.