Har problem med ångest och aggressivitet
Jag vet inte riktigt vad jag ska börja med, men jag försöker.
I snart 7 månader har jag haft sådan ångest så att jag behövt gå ifrån flera lektioner i tårar. Jag har även problem med min aggressivitet. Jag skadar folk (inte särskilt hårt, försöker liksom hålla inne det värsta). Jag kan även skrika, säga massa fula ord och bara  bli arg utav att en person slår ut mig på ett spel som heter King.
Jag har även haft mycket problem med familjen. Jag har haft kontakt med familjerådgivningen och vi har försökt att lösa några problem hemma själva. Det har uppståt mycket problem med familjen eftersom att min mamma och pappa är skilda 4 år tillbaka och nu när jag har blivit äldre inser jag lite mer grejer. Det som gjort så mycket trubbel är min ångest och min bonusmamma.
Vid vissa tillfällen mår jag så dåligt att jag skärt mig själv och gråter och gråter och gråter. Det har hållt på i kanske 6 månader och jag har försökt att ta självmord 3 gånger. Jag är så glad att mina vänner finns vid min sida, men det gör inte alltid saker bättre. Jag har haft problem med att äta och det har jag fortfarande lite grann. Jag har lovat min bästis att ta hjälp, men jag har inte riktigt varit på sådant humör, men nu gör jag det äntligen. Jag och mina vänner hoppas att det snart blir bättre.
Alva

BUP svarar:
Hej Alva!
Tack för ditt insiktsfulla brev! Så tungt du har det och så bra att du skriver hit till BUP.se för att få hjälp! Jag förstår att du har väldigt fina vänner som vill ditt bästa. Sådana omtänksamma vänner är oerhört värdefulla att ha! Jag tänker att du säkert också är en väldigt värdefull vän för dom, eftersom de bryr sig så mycket om dig.
Vet du själv vad du blir så arg på och vad som ökar din ångest? Jag får intrycket av att det kan hänga ihop med din kämpiga hemsituation. Tror du att det kan stämma på något sätt?
Om det är så, att du är uppfylld av jobbiga händelser som varit i din familj, så kan det förstås göra att du både blir arg och ångestfylld och nedstämd. Jag vet inte om du upplever att det finns annat också i ditt liv som varit eller är väldigt kämpigt - sådant som inte direkt hör ihop med hur ni har det i familjen.
Jag tycker att du behöver hjälp med att reda ut vad som gör att du mår så dåligt och få stöd till att ändra på det som kan ändras, för att du ska må bra.
Du ska absolut inte behöva må så dåligt som du gör nu!
Vet dina föräldrar om hur du mår nu? Om de inte vet, så tycker jag att du ska försöka berätta det för dem. Dina föräldrar kan då fundera på om ni ska göra ett nytt försök med familjerådgivningen.
Sedan så tycker jag att du ska söka upp skolkuratorn och berätta om hur du har det. Kanske är det något man i skolan kan göra då du får ångest och blir ledsen.
På nätet eller på telefon kan du få också stöd av BRIS eller Tjejzonen eller av Shedo.
Var rädd om dig!