Vill att någon ska se mig
Jag vet inte vad jag ska ta mig till, mina vänner och jag har en gruppchatt på messenger och vi skriver ganska så mycket i den. De skriver typ allt och vi står varandra väldigt nära, men jag skriver typ ingenting om mig själv. De vet inte mycket om mig och vi kallar oss bästa vänner. Jag tycker det känns fel att skriva att jag ska åka och köpa en ny mobil idag, men jag vet inte varför. De vet inte vilken min favorit färg är, blå och röd, men jag vet deras. När vi pratar i skolan är det de som pratar och jag sitter tyst och lyssnar på vad de säger. Jag känner mig obekväm i att öppna munnen och prata om vi inte fått en diskussionsuppgift av läraren. Jag vill inte känna såhär och det gäller inte bara när jag är med mina vänner. Jag pratar inte med någon om hur jag tycker tänker och känner, jag behåller det för mig själv för jag tycker det känns konstigt. Jag vill inte ta plats, det känns som att om jag öppnar munnen och pratar i t.ex. skolan så tar jag plats från någon annan när det jag har att säga känns oviktigt för dem att veta. Jag vill inte verka som att jag söker uppmärksamhet, men det är uppmärksamhet jag vill ha mest av allt. Jag vill att någon ska se mig för den jag är, men jag visar inte henne, världen får se en tyst kopia av mig och jag vill ändra på det men jag vet inte hur. Jag är en tjej som fyllde 15 i januari och jag går i nian. Vad ska jag göra?
Ella

BUP svarar:
Hej Ella!
Du anstränger dig för att inte väcka uppmärksamhet, samtidigt som uppmärksamhet är det du helst vill ha.
Det låter som du har en förväntan om att andra inte kommer att ta emot dig - det du säger, tycker och känner. Att du därför drar dig tillbaka i kontakter och mer lyssnar på andra för att inte behöva ta risken att inte bli sedd och bekräftad.
Kanske både du själv och andra också har blivit vana vid att det är på det här sättet och att det åtminstone till en början skulle kännas konstigt om det vore annorlunda.
Ditt brev är både klokt och insiktsfullt. Det visar att du har mycket av tankar och känslor som skulle vara till stort värde för andra. Men kanske har du svårt att tycka så själv? Kanske har du lätt att kritisera dig själv och tycka att det du har att säga inte är något att komma med? Det är lätt att känna så i den här situationen.
Du vill ändra på detta, men vet inte hur. Kanske måste du våga ta risken att inte alltid bli mottagen om du visar mer av dig själv. Och du behöver våga försöka igen i små eller större steg. Du kommer då att se att du ibland blir bekräftad och sedd, även om det inte alltid blir så. Och att det som till en början kan kännas konstigt blir mer och mer naturligt.
Så länge du undviker att ta risker genom att vara tyst missar du den möjligheten.
Du måste också försöka att inte vara så kritisk och stoppa dig själv. Alla säger inte viktiga saker hela tiden och det kan vara viktigare att man säger något än inget alls.
Försök gå emot din känsla av att vilja vara tyst. Pröva och se vad som händer!
Om dessa råd inte hjälper dig tycker jag att du ska tala med en skolkurator eller någon på ungdomsmottagning.
Sådana här svårigheter kan minska över tid men de hämmar dig mycket nu och det är synd.
Lycka till!