Så arg och behöver hjälp
Hej! Jag är 17 år och mår inte bra pga att jag jämt & ständigt är arg för minsta lilla grej. Jag hade ett självskadebeteende pga att jag var förbannad & inte visste hur jag skulle bli av med ilskan. Ilskan satt som ett stort tryck i kropp & huvud, jag behövde blöda ut den. Jag har gått hos bup tidigare, någon enstaka gång men jag avslutade det jag påbörjat för att jag inte vågade gå dit & berätta mina problem. Jag skämdes för frågorna över mina ärr och varför dem kom till.
okej, själva grejen är idag att jag nu har barn på 3 månader, även hund och bor ihop med min sambo. Det ända jag gör är att skrika gapa & bråka med honom för minsta lilla, t.ex om han bara öppnar ett sms utan att svara. Eller inte har sett till att hunden gjort sina behov innan han åkt till jobbet, eller bara så att han inte lägger sina smutsiga strumpor i tvättkorgen.
Min vardag funkar inte, jag har råkat skada personer innan, som t.ex min sambo. Jag skulle aldrig någonsin utsätta mitt barn för fara, aldrig!! men jag kan ändå bli arg på det.
Hunden har fått stått ut med många utskällningar och jag mår skit över det, jag vet inte vart jag ska ta vägen.
Jag kan även tillägga att jag hade problem i skolan när jag gick där, koncentrationen funkade inte. Det tog mig evigheter att påbörja en uppgift, vissa uppgifter kunde jag inte påbörja alls. Det var även svårt att avsluta grejer. Det var mycket jag hade problem med. Men sådan är jag överallt, inte bara i skolan..
Att plugga hemma, det var omöjligt. Därav fick jag kassa bedömningar på mina prov.
Åh, detta var svårare än jag trodde att fråga, det känns som att jag berättar hela min livshistoria..
Min fråga är nog, hur gör jag? Vart ska jag vända mig då jag blir 18 fyllda år i februari 2017. Jag vill heller inte ha mina föräldrar med mig dit jag behöver vända mig, jag vågar inte öppna mig med dem i närheten. Den enda som kan intyga någonting är min sambo som jag lever ihop med.
Jag vet att jag behöver hjälp. NU.
T

BUP svarar:
Hej!
Vad bra att du skriver hit. Att vara nybliven mamma är en väldigt speciell tid i ens liv och det innebär mycket påfrestningar. Små barn sover oftast inte hela nätterna och det är mycket som ska fungera i vardagen. Har man som du svårt att klara av sin ilska i vanliga fall är det här verkligen en tid man behöver hjälp med det. Att man oftast sover för lite och har mycket hormonförändringar som påverkar ens mående gör att det kan bli extra svårt att kontrollera sig. Och, även om du aldrig skulle göra illa ditt barn, så påverkas ett litet barn av bråk och skrik (stressnivån stiger hos barnet fast det kanske inte syns utåt).
Så, mitt råd är att ringa till BUP, tala om att du har ett 3 månader gammalt barn hemma, och att du är arg och ledsen och skriker och bråkar och behöver hjälp snabbt. Det är viktigt för dig och de kan så småningom hjälpa dig vidare när du fyllt 18. Du behöver inte informera dina föräldrar om du inte vill. Du kan ta med din sambo till BUP. Dels kan han hjälpa dig att berätta, dels är det ett gemensamt problem hur vardagen blir för dig nu när ni har ett barn tillsammans.
Så tveka inte utan ring du.