Jätterädd för sprutor och blodprov
Hej jag är en tjej på 14 år och jag är jätterädd för sprutor och blodprov.
jag har varit det så länge jag kan minnas, jag försöker att bara slappna av och ta sprutan men när jag ska ta sprutan får jag panik, gråter och sånt. Dem får alltid hålla fast mig och ta sprutan.
Vi ska ta spruta nu i klassen och mamma låter mig slippa ta sprutan eftersom hon vet att jag är jätterädd för sprutor. Men jag skulle vilja ta den här sprutan som alla andra och bara ta den fort, slappna av som alla andra. Jag kommer jue säkert också behöva ta sprutor i framtiden men jag kommer inte klara det, jag vill inte va rädd längre! Jag vill bara ta den här sprutan och framtida sprutor utan några problem!! Vad ska jag göra? Jag behöver hjälp att få bort den här rädslan!!
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Vad klokt att du bestämt dig för att verkligen göra något åt spruträdslan. Jag föreslår att du ber din mamma att kontakta Vårdcentralen, beskriva ditt problem och fråga om de kan hjälpa dig. Om inte vårdcentralen kan hjälpa er så kan hon (eller du) ringa till närmaste BUP och rådgöra med dem om hur du kan få hjälp. Du är verkligen inte ensam om att söka hjälp för det här problemet men det är lite olika organiserat vart man ska vända sig, beroende på var i landet man bor.
Det finns bra hjälp att få, du ska se att din rädsla ger med sig.