Ingen vet om att jag tror jag har ätstörning
Hej 14 årig tjeje här uttrycker en vanlig glad person som inte har några problem alls tror alla runtomkring mig. Men jag går dunder på insidan, jag tror jag har ätstörning men ingen vet om det men folk har trott att något var fel för ca 1 år sedan men sen så började jag äta för alla tjatade om det och nu ett år senare är jag 169 cm och väger XX kg och för ett år sedan vägde jag XX kg. Men allt e inte fett utan jag tränade 5 ggr i veckan. Jag har försökt att svälte mig själv men jag lyckas inte fortsätta än en dag typ och får panik på mig själv! Men nu i 8:an så ska vi på hälsobesök hos skolsyster och jag är JÄTTE orolig ifall att jag kmr vara över min viktkurva så jag gjorde massa BMI test och alla sade att jag var överviktig. Jag försökte övertala mig själv att testet vet inte hur mycket muskler jag har eller nåt. Men jag har gråter nästan varje kväll pga min kropp och hittar ingen mening till att fortsätta leva, jag vill bara försvinna!!!! Gråter nu och har jätte ont i magen sen jag gjorde dom där BMI testen.
Vet inte vad jag ska göra.
Vet inte vad jag ska göra!

BUP svarar:
Hej!
Jag tänker att du måste söka hjälp och tycker det är bra att du nu tagit första steget.
När tankar och ångest dominerar ens vardag på det sättet och man bara ligger och gråter på kvällarna, då behöver man hjälp.   Det brukar inte heller komma av en slump utan oftast beroende på saker som händer/hänt i ens liv som gör att man börjar bli missnöjd med sin kropp och vill gå ner i vikt. Att få bort tankesnurr, att bara sluta tänka på en grej, är inte det lättaste att göra på egen hand.
Det finns en fara i att gå in och göra test på nätet, ofta ökar det bara ens oro utan att vara särskilt tillförlitligt eller hjälpsamt.
Jag vet inte vad det är som gör att alla runt dig tror att du inte har några problem. Har du försökt berätta men känt att du inte fått någon förståelse eller är det den bild av dig som du vill att andra ska ha? Jag vet inte om det är dina föräldrar som tjatat/tjatar om att du ska äta? Gör det att du inte vågar prata med dem av rädsla att inte kunna gå ner i vikt igen utan att de försöker stoppa dig? Är du orolig för att släppa in dem för att du själv vill ha möjlighet att bestämma över matintaget eller beror det på något helt annat? Du skulle behöva hjälp med att reda i vad det betyder för dig med viktnedgång och BMI och kropp och träning och andra saker som du kämpar med.
Jag tycker att du ska prata med din skolsyster om det här. Ta chansen och använd "hälsobesöket" till det.  Berätta för henne/honom om oron och ledsenheten och de jobbiga tankarna du har och hur de påverkar ditt liv. Ni kan tillsammans diskutera vad du behöver för sorts hjälp. Du är inte ensam om dina problem så tveka inte, många ungdomar brottas med liknande svårigheter. Om det är svårt att direkt börja prata ansikte-mot-ansikte kan du kanske börja på nätet, jag skickar med några förslag.