Funderar på om jag har GAD
Jag går på simning just nu och jag har under en tid funderat på att sluta. Anledningen till att jag vill sluta är eftersom träningarna och informationen inte fungerar bra i klubben, och för att det träningarna mest handlar om för mig är att vara bäst. Jag blir arg på mig själv om jag inte går på en träning eftersom jag tänker att de andra blir bättre än mig, men jag vill ändå inte gå. Jag älskar fortfarande sporten men det är svårt att träna när det känns som om tränarna endast bryr sig om de som är bättre på sporten, som alltid vinner och får medaljer på tävlingar. Jag har under det senaste året haft ångest varje dag innan träningarna vilket är väldigt jobbigt då jag just nu funderar på om jag har GAD. Jag har ångest över precis allt i itt liv, jag har hjärtklappning hela tiden och om någon dåligt händer ältar jag över det i flera dagar eller veckor. Jag har väldigt höga prestationskrav på mig själv att blir väldigt ledsen om jag får ett längre betyg än A/B.
Min fråga är hur jag ska göra med min träning. Som sagt älskar jag sporten men det är jobbigt att gå på träningarna när tränare ofta inte kommer, och när de väl kommer bryr de sig bara om de bästa simmarna. Jag är väldigt stressad över det, och speciellt eftersom vi har träning 6 gånger i veckan. Dagen jag inte har träning har jag konfa vilket gör mig så sjukt stressad eftersom jag aldrig kan vara med mina vänner eller plugga till prov.
Under den senaste veckan har jag testat att gå på dans två gånger i veckan, men det verkar inte vara tillräckligt mycket för mina föräldrar. De säger att jag måste träna 3-4 gånger i veckan för att må bra, men jag vet inte hur jag saka göra. HAr svårt att få motivation till att träna själv, utan att gå på en sport har alltid fungerat bäst för mig. JAg kan inte byta simklubb och det finns inte någon annan sport som jag kan tänka mig att gå på förutom dans. Hur ska jag göra för att träna men inte känna mig stressad? Ska jag fortsätta på simningen och kämpa eller testa något nytt? Eftersom jag inte har gått på dans innan är det ganska sent att börja, vilket gör att det inte finns jättemånga grupper i den staden jag bor i, så jag vet inte hur jag skulle göra det. Jag har många vänner på simningen som jag inte vill lämna men på samma sätt mår jag väldigt dåligt just nu. Hela frågan blev väldigt rörig men jag hoppas att ni förstår. JAg undrar även om hur jag ska berätta för mina föräldrar att jag skulle vilja prata med någon om att jag kanske har GAD?
Hoppas att ni kan svara på alla frågor
anonym

BUP svarar:
Hej. Du frågar om GAD, (som står för "Generaliserat ångestsyndrom" och betyder att man nästan ständigt och jämt plågas av svår ångest) jag tänker på stress. Är det rimligt att ha sådana förväntningar på sig som du på att prestera och ha så många sysselsättningar på gång? Vad är det som oroar dina föräldrar skall hända om du inte tränar så mycket som de finner lämpligt? Min fundering blir om du inte skall rensa i ditt liv så att det blir mer lagom påfrestande.
Tråkigt med simningen, att du känner dig åsidosatt och att tränarna är slarviga. Jag tror att du delar den upplevelsen med många som inte är toppresterande men ändå gillar den sport de håller på med. Kanske att du skulle tänka på vad du gillar att göra och satsa på det och inte tänka så mycket på att vara duktig. Jag vet inte vad det är för dans du är sugen på men dansar bör man kanske göra för att det är roligt och inte för att bli bra på det. Om man inte tänker bli dansare förstås.
Nä, GAD skulle inte bli min första gissning, snarare för många järn i elden och för stressigt.