Vågar aldrig prata
Jag vet att jag inte kommer få med allt men jag skriver och försöker få med det mesta. Jag vågar aldrig prata eller något t.ex. så skulle jag beställa mat på en resturang en gång och fick så mycket panik, fick ont i magen, andades snabbare och började gråta så jag blev tvungen att få mamma att beställa genom att säga att jag inte kunde uttala det, jag var så jävla rädd. Jag vågar inte heller prata inför klassen eller lärare. Jag vågar prata och va med sig själv med kompisar nästan helt men om dom typ sätter på musik och börjar dansa omkring så vågar jag inte va med och jag vågar typ inte heller prata om sånt vi lärt oss på lektionerna eftersom jag är rädd för att ha fel, jag klarar inte heller av att redovisa för en kompis om det är på ett annat språk, tyska eller engelska, men det går att redovisa om andra saker men har ändå panik och så då. Jag vågar knappt ens lämna in uppgifter eller prov som jag skrivit, om det är frågor som det finns rätt och fel på så är det lättare än om man ska skriva vad man själv tänker men det är ändå svårt, jag har typ alltid jättemycket att skriva men vågar aldrig knappt ens skriva hälften av det av rädsla att ha fel eller att läraren ska tycka att man är dum. På idrotten gör jag typ ingenting för att jag vågar inte göra något när folk ser på. Jag har också vart nära att få F i flera ämnen på grund av att jag inte pratar. Det är också läskigt att va på ställen där det är mycket folk, det är mer saker men orkar inte skriva allt nu. Hur jag brukar känna är att jag mår illa, får ont i magen, svettas, har panik, skakar, känns konstigt i fingrarna, benen blir helt skakiga, andas snabbare och börjar gråta. Jag tänker också att alla tycker att jag är konstig och ful och sånt och så tänker jag på hur jag misslyckas och att alla skrattar åt mig. Det är fler saker och mera saker om hur det känna men orkar inte skriva mer och tror att det här räcker. Orkar verkligen inte mer nu.
A

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev, jag tycker att du fått med så att det räcker för att man verkligen ska förstå hur svår vardagen blivit för dig. Du beskriver så bra hur osäkerhet och rädsla kan ta över så att man hela tiden ger akt på sig själv och tycker allt blir fel som man säger och gör. Hur det i sin tur kan leda till att tänka att andra tycker att man är lika misslyckad som man känner sig. Till slut kan det bli så att man bara vill dra sig undan allt. Jag tror att det är många som känner igen sig i din berättelse.
Men, du behöver hjälp att prata om det här, att reda ut vad som är realistiskt och vad som är oro som bara slår på och som du nu har svårt att stoppa. Det finns också olika tekniker för att till exempel uthärda panikkänslorna och själv känna att man har lite mer kontroll. När man är ensam med oron är det lätt att tankarna går i cirklar, oron ökar, och det bara känns värre och värre. När det är på det sättet kan allt bli ett enda surr av tankar, som visserligen inte är farligt men tungt och ledsamt.
Det finns flera vägar att gå för att få hjälp. Jag vet inte om du har bra kontakt med dina föräldrar och om de vet hur kämpigt du har det? Om det känns okej så skulle du kunna börja med att prata med dem och de kan ringa till närmaste BUP- mottagning och ni kan gå dit tillsammans. Där kan de vara med och lyssna eller vänta utanför om du vill prata enskilt med behandlaren. Du kan även själv ringa till den BUP-mottagning du tillhör om du inte vill ta hjälp av dina föräldrar. Du hittar kontaktuppgifterna på BUP.se startsida.
Du kan också börja med att gå till skolkuratorn eller skolsköterska på din skola. Huvudsaken är att våga ta steget och ta hjälp. Det kan vara nog så svårt men det finns så mycket att vinna. Den du går till kommer att känna igen och veta vad du pratar om. Det finns hjälp att få!
P.S Läs gärna de frågor och svar som jag har länkat till här nedanför.