Har kollat upp ADD men vågar inte prata med någon
Hej! Jag vet inte riktigt hur jag ska börja men jag har alltid haft svårt att uppfatta och ta upp saker som jag hör och läser. Om någon säger något till mig är jag väldigt borta i mina egna tankar och detta har förstört många av mina vänskapsförhållanden. Har tidigare tänkt på detta men nu så kom det upp ett riktigt missförstånd som gör mig rädd typ. Jag vill bara veta vad jag ska ta mig till...
Jag har även otroligt svårt att koncentrera mig och ta tag i t.ex läxor eller andra jobbiga saker som städa mitt rum. Anledningen till att jag ej kan koncentrera mig är för att jag ofta dagdrömmer och tänker på annat... Om en lärare pratar om något som inte intresserar mig försvinner jag bort. Jag har kollat upp ADD för har hört att detta är några av symptomen. Vågar ej ta detta med min mamma för att jag vill inte direkt skrämma upp henne eller något detta kanske bara är något som jag har fått för mig. Har inte pratat med någon för vågar ej...
Vet ej vad jag ska göra...
issi

BUP svarar:
Hej!
Det är svårt att säga vad som kan ligga bakom dina symtom, samma symtom kan uppstå av olika orsaker. Många kan känna igen sig i symtom som beskrivs, men för att räcka till en diagnos så behöver flera av symtomen också vara så påtagliga att de påverkar ens vardag. Koncentrationssvårigheter, att försvinna bort och inte uppfatta vad andra säger för att man är i egna tankar kan bero på många olika saker.  För att komma fram till en förklaring och fastställa en diagnos måste man göra en utredning där man väger in många olika omständigheter som är betydelsefulla.
Däremot är det uppenbart att det ställer till för dig och att du behöver hjälp. Därför är det viktigt att man reder ut vad det beror på för att sedan planera för vilken sorts stöd och hjälp du är i behov av. Du kan börja med att prata med lärare eller någon i  skolans elevvårdsteam, kolkurator eller  skolsköterska. Du kan då få lite mer klarhet i om de har märkt något av dina svårigheter och även diskutera om skolan skulle kunna hjälpa dig genom att förändra något med skolsituationen. De kan också hjälpa dig med nästa steg mot utredning om du behöver det.
Om du inte vill börja med skolan kan du också vända dig direkt till närmaste barnläkarmottagning. Men, det går inte att göra en utredning utan att dina föräldrar medverkar, jag skickar med artikel om hur utredning går till. Du skriver att du inte vill skrämma upp mamma men det här är ju sådant du oroar dig för och kanske att hon kan vara till stöd och kan hjälpa dig att tänka. Om du tar något tillfälle när det är lugn och oro och säger att du skulle vilja prata om en sak med henne (eller om pappa är ett bättre alternativ?). Du kan då förklara att du funderar på hur du fungerar och om du skulle vara hjälpt av att reda ut det eller visa det här brevet?
Det är många som funderar på om de har ADHD eller ADD så jag tror inte att någon kommer att varken avfärda dig eller tycka att det är så märkvärdigt. Det viktiga är att du får diskutera det här med någon så att det inte fortsätter att påverka dina vänskapsförhållanden och ditt liv.