Utredning utan föräldrar
hej jag är en 12 snart 13 årig som har ett typ problem jag har i hela mitt liv flera gånger blivit kallad adhd barn kanske 100 gånger mina föräldrar vet inte om det och jag vill få ett svar bara för att veta ifall det hjälper mig i skolan att kunna kontrollera mina känslor och ilska t.ex att inte kasta pennor när någon provocerar mig det enda som kan få mig lugn är hundar och hästar jag vet inte vem jag ska fråga snälla hjälp jag vill verkligen inte berätta för mina föräldrar
för 1,5 år sedan fick jag en dyslexi diagnos. utredningen tåg ett tag och under den tiden låg jag bara och grät för att mina föräldrar sa att jag inte hade de men jag hade de och jag hoppas verkligen att det går att göra en utrednig utan att mina förelderar får reda på det snälla hjälp

BUP svarar:
Hej!
Det är en knepig situation när ett barn, som du nu, känner och ser någonting hos sig själv men föräldrarna har en helt annan uppfattning om saken. Du är inte alls ensam om detta och det kan du själv se när du läser våra tidigare svar på samma fråga som jag bifogar här nedan.
Om du har just ADHD eller din "korta stubin" bättre kan förklaras av andra orsaker kan bara en utredning av dina konkreta svårigheter utvisa. Men du behöver hjälp, det står klart och det är samtidigt det viktigaste. Du lider själv av dina häftiga reaktioner som du på något sätt måste få stöd och hjälp med att kontrollera, oavsett orsak.
Å andra sidan vill jag säga direkt att det är hemskt att du blir retad genom att kallas "adhd barn". De som använder psykiatriska diagnoser som skällsord gör sig skyldiga till en sorts mobbning och förstår antagligen inte innebörden av orden. Detta ska stoppas oavsett om den som är drabbad har eller inte har diagnosen.
Och nu kommer jag till din huvudfråga. Att göra en utredning på ADHD går inte utan föräldrarnas medverkan. Men jag föreslår följande. Gå till skokurator eller skolsköterskan eller till en lärare som du har förtroende för och berätta precis så som du har skrivit till oss. Du kan helt enkelt visa upp ditt mejl och mitt svar för dem. Ser de också dina svårigheter? Men faktum är att du mår dåligt, du vill få hjälp och det är deras skyldighet att ge dig stöd att hitta vägen till en positiv utveckling. De har möjlighet att ta kontakt med dina föräldrar och på ett pedagogiskt sätt förklara varför det är viktigt att reda ut frågan.
Låt mig säga än en gång: bara för att andra slänger ord som adhd på dig behöver du inte tro på det. Men att dämpa dina eventuella häftiga reaktioner är viktigt för din framtid. En utredning kan visa att orsaken till problemet är något helt annat eller att det handlar om just ADHD. Behandlingsmetod kan bestämmas bara efter att frågan har blivit utredd.
Om du så vill kan du naturligtvis visa mitt svar till dig även för dina föräldrar. Det ingår i deras föräldraroll att se till ditt bästa och att du får hjälp för dina svårigheter och bekymmer.