Kompisar säger att jag är psykiskt sjuk
alla mina kompisar säger att jag är psykisk sjuk, jag vet att jag är galen och att jag har adhd, en av dom säger att jag ska söka hjälp hos en psykakut. vad ska jag göra?
En räka

BUP svarar:
Hej!
Jag vet varken vad som hänt som får dig att tro att du är galen eller dina kompisar att säga att du är psykiskt sjuk. Du säger att du vet att du har ADHD men jag vet inte om du har gått igenom en utredning och fått diagnosen eller om du själv tänker att du har det? Hur som, så finns det ingenting som kopplar ADHD med något galet på något sätt, det diagnosen betyder är att man har svårt med uppmärksamhet, koncentration, impulskontroll etc. och har haft det sedan man var liten. Sedan kan det också finnas andra orsaker till dessa symtom än ADHD.
Jag vet inte om dina kompisar säger att du ska söka hjälp av omtanke om dig för att de tycker att du behöver hjälp, eller att du är inne i något bråk med dem som gör att de säger det för att vara taskiga?
Jag kan bara dela med mig av de tankar jag får när jag läser det du skrivit. När jag läser ditt brev så tänker jag att du skulle behöva gå och prata med en neutral person som kan hjälpa dig att tänka runt det som händer dig och framförallt vad som händer tillsammans med dina kompisar. Då kan ni också prata om vad det är som gör att du tror att du är galen och vad det betyder för dig. Du kan vända dig till skolkurator, skolsköterska eller närmaste ungdomsmottagning