Vill vara glad över vem jag är
hej, nu kommer det mycket, jag har mått dåligt så länge jag kan minnas mer mot självhat hat men det gick över i 7an nu går jag i 8an och jag mår bättre nu och är inte lika ledsen och har inte ngest attacker eller ångestanfall eller så som det var förut där de bara kändes fel och vid den tiden skärde jag mig så hela 7an kändes det obehagligt att int ekunna hantera mina känslor på det sättet längre och i 7an bytte jag skolan så allting förändrades till och med jag och då var denna 'deprimerade' jag det ända jag kände mig bekväm i och faktiskt inte så vilsen i men sen gick det över och jag började om. nu skär jag mig inte och är inte lika ledsen alls men något som inte har ändrats är min självförtroende. tycker jag är extremt ful och för smal fast jag är frisk och jag har försökt med olika sätt att acceptera att jag är ful och att försöka gilla mig själv mer men vad jag än gör blir jag aldrig confident och jag vill verkligen att bli det jag vill vara glad över vem jag är och hur jag ser ut, jag vill ha en kille och jag vill kunna vara glad med mig själv och inte tänka på att jag är problemet eller att alltid behöva tänka på om jag har gjort något fel eller bettet mig på fel sätt eller ser för dålig ut osv, snälla hjälp
vet ej

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Det låter som du är på väg att må bättre och att du försöker förstå vad det är som gör att du ändå fortfarande kan må dåligt.
Ditt dåliga självförtroende har hängt med länge. Men du verkar inte längre hata dig själv i allmänhet utan mer ditt utseende. I din ålder brukar utseendet och kroppen förändras så snabbt så det kan vara svårt att hänga med.
Du skriver att du försökt acceptera att du är ful som om din utseende vore ett odiskutabelt faktum. Men det brukar vara högst subjektivt och ofta kopplat till självförtroende och hur man mår. Jag gissar att andra har en annan uppfattning om ditt utseende än du själv?
Jag tror du är på rätt väg när du tänker att du ska kunna gilla dig själv och att du inte behöver vara så upptagen av dina eventuella fel och brister – att du släpper in andra tankar om dig själv än bara de självkritiska. Att du börjar ifrågasätta din självkritiska sida och vill bli friare är en stor förändring.
Vill du ha hjälp i denna förändring, någon att prata med ,tror jag att kanske skolkurator kunde vara bra eller att du tar kontakt med en ungdomsmottagning.
Du kan också chatta anonymt med någon på Tjejzonen.
Lycka till!