Skolkuratorn tycker inte att jag är bipolär
Hej.
Jag börjar fundera om det kan vara så att jag är bipolär,jag har kollat upp syntom och blev orolig när nästan allt stämde in på mig så jag frågade mina kompisar för att se om dom kunde känna igen symtomen på mig.
Dom gjorde det och jag gick till kuratorn på min skola,hon sa dock bara att det var som jag inbillade mig,jag har humörsvängningar så att till och med min mamma märker det,oftast så känner jag mig mer deprimerad än jag känner "mani",när jag har "mani" så kan jag vara uppe i flera dygn,gör läxor halv två på nätterna,städar mitt rum halv fyra på morgonen,jag kan vara extremt elak och ibland kan jag stå och skrika utan det egentligen det har hänt något.
När jag känner lite smått "mani" så kan skolan bli lidande,men jag tycker att det bästa läxorna är just när jag inte kan sova,fast det inte blir ett sammanhang av vad jag skriver
Det finns folk i min släkt som är bipolära,detta tog jag också upp med kuratorn,men hon trodde det inte hade något med det att göra.
Folk har sagt att jag borde kolla upp det,men vissa gånger känner jag att jag inte behöver det,medans andra gånger känner jag mig så deprimerad att jag inte orkar.
Känns lite som att jag inte vet ut eller in och jag börjar fundera om jag någonsin kommer få svar vad som är fel..
Alexia

BUP svarar:
Hej Alexia!
Utav det du beskriver förstår jag att du undrar om allt detta kan betyda att du har bipolär sjukdom.
Det första jag vill säga är att man aldrig kan komma fram till en diagnos genom att titta på symtomen på nätet. Symtomen i sig kan uppkomma av många olika orsaker. Dessutom finns det en hel del symtom som ingår i olika diagnoser. Därför krävs det expertkunskap för att kunna överväga en rad kriterier som ska uppfyllas eller uteslutas för att komma fram till en diagnostisk bedömning.
Jag vet inte vad din kurator har vägt in när hon avfärdade din oro för din psykiska hälsa. Jag tycker dock att du har rätt att träffa någon att diskutera både dina symtom och dina misstankar med. Att det finns personer i din släkt med denna diagnos förstärker din oro som du ska ha möjlighet att reda ut.
Även om det skulle visa sig att du inte har just bipolär sjukdom kan du behöva hjälp med att hantera dina humörsvängningar.
Jag föreslår att du själv eller dina föräldrar tar kontakt med den BUP-mottagning i ditt område. Berätta om vad du upplever så som du beskrivit i ditt mejl. Utan tvekan behöver du få klarhet i denna fråga och slippa oron alternativt  få rätt behandling.
Du kan titta på den artikel jag bifogar här.
Lycka till!