Bör jag söka hjälp?
Jag är 15 år gammal och jag har på senare tid börjat tänka väldigt mycket på min vikt. De flesta dagarna hoppar jag över minst ett mål, vissa dagar äter jag bara godis och/eller frukt, och ungefär varannan vecka(ibland oftare) händer det att jag spyr upp min mat för att jag känner mig äcklig.
Räknas detta som ätstörning?
Bör jag söka hjälp?
-

BUP svarar:
Hej!
Ja, att hoppa över minst ett mål om dagen och att kräkas upp mat låter som en ätstörning - även om det inte går att bedöma helt hur allvarlig den är utifrån din beskrivning.
Jag tycker du ska söka hjälp. Du kan tala med skolsköterskan eller ta kontakt med ungdomsmottagningen.
Du kan också kontakta föreningen Frisk och fri som har en stödtelefon dit man kan ringa.
Vet dina föräldrar om dina problem med maten? Kan du tala med dem - eller gömmer du detta för dem?
Om du också gått ner i vikt tycker jag att en kontakt med BUP behövs. Då kommer inte bara du själv utan också dina föräldrar ha kontakt där, för att de själva ska få hjälp med hur de ska stödja dig.
Lycka till!