Känner att livet är fyllt av endast motgång
Hej.
Jag gör egentligen inte det här för mig själv men någon kanske har ett liv liknande mitt som kan hjälpas av detta.
Jag har bland annat ett självskadebeteende, misstanke om diagnosen borderline, ångest, depression och ätstörning. Jag har även tankar på att ta livet av mig samt att jag gjort en del försök.
Allt började för 9 år sedan, när jag var 9 år gammal, jag fick i 3:an. Jag mobbades och blev kallad tjock, så jag slutade äta både frukost och lunch och har det så än idag. Så hur kan jag ta mig ur det?
När jag blev 12 år började jag skära mig, för att få bort min ångest och depression. Jag skär mig ännu, har ingen plan på att sluta, men har ni något tips till andra som vill sluta?
Sen när jag fyllde 13 år så avlivades min första ponny så jag gjorde ett självmordsförsök, sen fick jag en ny som den avlivades den 27/6-13. Då kom andra försöket.
Sen gick min bästa vän bort år 2014 och lika så min morfar bara några få månader emellan min bästa väns självmord om min morfars bortgång.
Sen hade jag en efter det som jag sålde. Så köpte jag en ny 18/7-15, det visade sig att den hade en nackskada och fick avlivas 3/2-16 efter det har självskadorna ökat och självmordsförsöken lika så.
Så vad har ni för tips till en person som känner att livet är fyllt av endast motgång? Och folk som vill ta sitt liv?
Hemma är det inte heller lätt. En mamma som arbetar på två heltidsjobb, en arbetslös, hemmaliggande pappa och en lillebror som har ett datoroberoende. Vi bråkar konstant. Jag mår bara sämre för var dag som går...
Så BUP vad har ni för tips till någon som känner så här?
Nån långt ifrån verkligheten

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Du skriver att du inte gör det här för dig själv men kanske någon annan kan ha hjälp av svaret. Det låter uppgivet? Tror du att mitt svar inte skulle kunna hjälpa dig också? Jag skriver till dig och hoppas det finns något i det som kan hjälpa dig!
Egentligen är mitt svar ganska kort och enkelt.
Om man som du haft problem så lång tid då tror jag inte några tips är så hjälpande – åtminstone inte tillräckliga.
Jag tror du behöver en samtalskontakt som löper under längre tid. En regelbunden kontakt som du kan känna dig trygg i och som du kan ha också när du möter dina motgångar.
Då finns möjlighet för dig att få hjälp så att dina motgångar inte blir så väldigt svåra och får så allvarliga konsekvenser.
En sådan kontakt skulle du kunna få på en ungdomsmottagning, en vårdcentral eller vuxenpsykiatrisk mottagning.
Lycka till!