Jobbigt att få mens tidigt
Hej jag är en 11årig tjej o har lite svårt me några saker.
För de första så har jag grovt sömnproblem har skit svårt att sova o har haft svårt me de enda sen jag var liten.
Jag har också svårt me mens o självmord.
Fick mens när jag var 10år, o de är så jobbigt. Känner mig så annorlunda jämfört me andra! O mår inte bra av att ha min mens, blir väldigt irriterad på stt mina vänner kan gå ut o bada oså o vara me varann o jag måste sitta hemma o ta hand om min mens. Har inte provat detta me tampong o vet inte om de finns något tips hur man gör oså elr om de finns kanske någon ålder att man är morgnare att använda de?
Mina självmordstankar kom när jag var 10år också. O var ledsen nästan varje dag o bara ville dö. Just nu känner jag mig bättre än när jag var 10år. Men har fortf kvar o de kan komma upp de stunderna jag mår som sämst. (Som mensen oftast)
Tack så mkt om jag får svar, behöver mycket hjälpt med dethär oså..
Vilma

BUP svarar:
Hej!
Bra att du skriver när du mår dåligt. Skönt att du känner att du mår lite bättre, samtidigt låter det som att det fortfarande kan kännas tufft. Bra att du tänker kring vad som bekymrar dig och frågar om hjälp.
Du är inte ensam om att få mens tidigt, även om det såklart kan kännas så. Många som till exempel får mens först i klassen tycker det kan kännas jättejobbigt. Det kan ta tid att vara bekväm med sin mens och känna att man vågar göra saker som att bada. Men det går bra och det kommer att kännas mycket enklare!
De allra flesta tamponger finns i olika storlekar och man får prova sig fram till vilken storlek som känns bra. Att sätta in en tampong kan kännas trixigt till en början. Det bästa är att vara i badrummet och helt enkelt öva. I förpackningen brukar det finnas en bild på hur man ska göra.
Har du någon där hemma som du kan prata om sådana här saker med? Jag vet inte hur det är i din familj, det kan se väldigt olika ut, men det är viktigt att ha någon att kunna fråga när det gäller mens och få tips på hur man kan göra.
På Umo.se kan du läsa mer om mens; hur kroppen funkar och se vad andra har för frågor. Många pratar också med skolsköterskan om mens och mensskydd.
Med skolsköterskan kan man också prata om hur man mår i samband med mensen eller rent allmänt. Jag tycker att du också ska prata om hur svårt du har att sova. Alla skolor har tillgång till en skolsköterska. Du kan fråga en lärare om vem det är och hur man kan få träffa skolsköterskan på just din skola.
Jag skickar med en text om sömnproblem som du kan visa för dina föräldrar och läsa tillsammans. Att sova dåligt påverkar hur vi mår. Att du får hjälp med att sova bättre kan hjälpa dig att må bättre.
Att tänka på självmord är tungt. Sådana tankar ska du inte behöva vara ensam med. Tillsammans med en vuxen kan man hitta fler lösningar som kan göra att man mår bättre än vad man kommer på själv. Dessutom brukar det kännas skönt bara att prata.
Jag vet inte om dina föräldrar, eller någon annan vuxen vet om hur du mår? Det gäller att hitta någon som det känns bra att prata med. Det kan vara en förälder, en släkting, en kompis förälder eller skolsköterskan.
Det går också att ringa till Bris för att få stöd från en vuxen när det behövs. När man ringer dit går det bra att vara anonym.