Det finns en risk att jag dör
Hej, jag går på BUP då jag mår dåligt i två års tid nu. Men under en månad har jag haft så grova självmordstankar och planerat självmord och självmordsbrev. Jag orkar bara inte kämpa mer. För någon dag sedan var jag nära på att hoppa från en bro när jag gick hem från skolan. Jag undrar om jag ska ta kontakt med psykakuten? Vad dem gör åt saken? Och om jag kommer bli inlagd? Vilket jag känner kan rädda mitt liv. Även fast jag inte vill. Jag är bara rädd att om jag känner hopplösheten igen finns det en risk att jag dör. Och det är rätt ofta jag känner hopplösheten.
- WG

BUP svarar:
Hej WG!
Tack för ditt uppriktiga brev. Jag blir upprörd och ledsen när jag läser om hur jobbigt du har det, så ska man verkligen inte behöva må.
Du skriver att du går på BUP sedan lång tid tillbaka. Har du berättat om dina självmordstankar den senaste månaden?
Det är jätteviktigt att din behandlare har klart för sig hur du mår för att kunna ge dig hjälp. Så mitt första råd är att du börjar berätta om hur du har det. Om ni kommer fram till att du behöver psykakuten får du hjälp att kontakta dom.
Du kan också ta kontakt med psykakuten själv, men din behandlare behöver senare medverka för att du ska få en bra utveckling framåt.
Om man på psykakuten bedömer att du behöver bli inlagd så innebär det bland annat en tätare kontakt av samma slag som jag tror att du redan haft på mottagningen - egna samtal och tillsammans med dina föräldrar. På en avdelning har man också personal omkring sig och kan därmed känna sig tryggare mot impulshandlingar.
Om du känner att du är nära att göra något impulsivt, som att hoppa från en bro, så ska du ta kontakt med Självmordslinjen tel  90101 eller chatta.
Till chatten kommer du via hemsidan Självmordslinjen.
Du skriver att du saknar hopp. Men du gör en sak som är hoppfull: du skriver till oss. Det är en styrka att du orkar, trots att du mår så väldigt dåligt.
Du har någonstans ett hopp, om än väldigt litet och knappt märkbart just nu. Du vill rädda ditt liv. Fånga strimman av hopp som trots allt finns.
Det finns hjälp att få fast det kan kännas omöjligt.