Inombords är det som om jag bara vill skrika
Hej, jag är en tjej på 18 år och har ett problem jag inte kan lösa.
Ingen människa vill vara så pass aggressiv där de inte kan kontrollera sin ilska. Saken är det att mina föräldrar förstår inte detta.
Jag kan bli aggressiv rätt så snabbt men, det är ingenting som ligger i mina händer. Framför allt så har jag en relation med min mamma där vi tjafsar otroligt mycket. Hon kan göra allting bara för att kunna tjafsa med mig för att hon vet att jag kommer att svara emot.
När jag väl svarar emot så börjar jag även höja rösten, jag kan inte kontrollera min ilska. Efter en stund kan jag märka att jag börjat gå över min gräns så jag brukar gå in till mitt rum och stänga in mig där. Jag kan fortfarande höra henne säga en massa hemska saker om mig från andra rummet. 'Du är dum, du är trög och du bör söka en läkare för att du är sjuk. Du kommer inte klara av någonting med ditt liv, du är psykiskt sjuk' osv. Hon kan fortsätta i flera flera minuter även om jag är i andra rummet och är helt tyst.
När jag hör hennes säga dessa orden så blir jag bara mer och mer arg, ilskan får mig att gråta, mitt ansikte och mina händer blir röda. Jag kan inte andas normalt och jag känner hur jag håller mig för att lugna ner mig. Därefter vill jag bara ta i sönder allting som finns omkring mig, som tur kan jag hålla mig men jag är rädd över att jag en dag verkligen bara tar i sönder allting som jag ser. Inombords känns det som om jag bara vill skrika och få ut allting jag har i mig.
Under vissa perioder kan dessa tjafs ske dagligen. Detta får mig att tänka att jag inte är värt någonting, jag får ett riktigt dåligt självförtroende och jag är alltid osäker på mig själv. Jag anser att jag inte kommer att klara av någonting i mitt liv och jag blir ledsen över att jag inte kan kontrollera min ilska.
Nu till min fråga: Vad kan jag göra för att jag ska kunna älska mig själv tillräckligt mycket även om jag inte kan kontrollera min ilska och hur kan jag få en mycket bättre relation med min mamma? Kan jag förbättra mig med att kontrollera min ilska? Kan detta bero på att jag har en diagnos eller liknande?

BUP svarar:
Hej!
Du skriver på ett sätt så att jag tänker att du har god förmåga att reflektera kring dig själv och saker som händer. Det är en mycket bra grund!
Jag blir också imponerad över att du använder strategin att dra dig undan när du märker att ett tjafs med din mamma håller på att trappas upp.
Det är ett bra knep för att hinna lugna sig. I skarpa ordväxlingar blir det lätt mycket känslor och vi får svårt att tänka. Det är lätt att säga saker som man egentligen inte skulle vilja säga och som blir sårande för den andre. Det som du beskriver händer när din mamma inte klarar av att hejda sig utan fortsätter att prata utanför ditt rum.
Att du och din mamma hamnar i de här konflikterna är ett gemensamt problem. Tror du att det går att prata om, någon gång när det är lugn och ro? Jag skulle önska att ni kunde prata om hur bråken får dig att må och att ni båda kunde anstränga er för att de skulle minska, eller åtminstone inte trappas upp till elakheter.
Att du tar upp den här frågan som ett bekymmer är ju för att du önskar ha en bättre relation med din mamma. Det vore fint om hon kunde förstå det så.
Det du beskriver händer i din kropp när du blir arg är en naturlig reaktion vid ilska. Ilska är den känsla som hjälper oss att stå upp för oss själva, att visa på vår gräns och skydda oss. Det är individuellt hur starka uttryck vår ilska tar sig, hur ofta vi blir arga och så vidare.
Det är viktigt att kunna hantera ilska, men varför det blir som det blir behöver också förstås i vilket sammanhang den dyker upp. Ställer den till det i många olika situationer eller är det någon enstaka situation eller enskild relation som vi kan förstå den utifrån? Jag skickar med lite mer information om ilska och utbrott.
Du mår inte bra utifrån hur det blir tillsammans med din mamma och du funderar över hur du skulle kunna göra på andra sätt.
Jag rekommenderar att steg ett är att försöka att prata med din mamma när det är lugnt.
Om du vill kan du också ta kontakt med en ungdomsmottagning och prata med en behandlare där om hur du mår. Då berättar du på liknande sätt som du gjort i ditt brev hit och kan få personligt stöd utifrån det.