Tränar i princip varje dag
Hej
Jag tävlar i längdskidor och tränar i princip varje dag. Men jag sätter en enorm press på mig skälv som gör att jag mår jättedåligt. Jag oroar mig hela tiden för att jag inte tränar lika hårt som alla andra, eller att jag inte ska bli uttagen på olika stora tävlingar. Och om det går en dag utan att jag tränar så tänker jag bara på att nu går en dag utan träning vilket gör de andra ett snäpp bättre än mig.
Skulle verkligen uppskatta ett svar.
Lia

BUP svarar:
Hej Lia. Vad var det som fick dig att börja åka skidor? Vad var det du gillade med snön, kompisarna, glidet, känslan att få ta ut sig ordentligt? Har du tappat bort varför du gillar sidåkning? Ja det är sådana frågor jag får när jag läser ditt brev. Du skriver bara om stressen, om hur viktigt det är att inte komma efter, att inte missa träningar eller inte bli uttagen till tävling. Tyvärr är det nog så för många som kommer upp i en viss nivå i en sport. Det blir mindre viktigt det man tyckte var härligt med själva sporten, att vinna och prestera blir det viktigaste. Det som är lekfullt försvinner och kvar blir kraven på att vara duktig, prestera att inte hamna efter. Synd tycker jag. Jag tror att det är det som gör att många slutar helt med den sport som de i början tyckte var så rolig när de kommer upp i en viss nivå.
Jag tror att du måste bestämma dig för vad som viktigast: att vinna och försöka vara bäst eller att hitta tillbaks till det du gillade med skidåkning när du en gång började med det. Kanske att din tränare kan hjälpa dig med det här eller att du kan prata med dina föräldrar. Kanske att du också måste fundera över vad din satsning på skidorna betyder för dig i övrigt. Vad är det som inte ryms i ditt liv när du satsar så hårt på skidåkning? Finns det sånt du skulle vilja göra men inte har tid med på grund av satsningen?
Lycka till oavsett vilket ditt val blir.