För mycket tid med min mobil
Min mamma och pappa säger att sociala medier påverkar hur jag mår, och att jag har för mycket tid med min mobil. Men det ända som gör mig riktigt glad, är min mobil. Tråkigt nog så är det så, men det är där jag har mina vänner, min musik osv. Jag är en människa som inte vill vara med folk, jag vill vara så mycket instängd som det bara går. Jag vill bara vara ifred, och stänga av mina känslor ibland. Men det stora problemet i det hela, är skolan. Jag får sån ångest bara jag hör ordet skolan, men jag gillar inte min skola. Jag blir kallad elaka saker ibland, och detta kan komma från mina allra bästa vänner! Jag trivs inte i miljön där, och jag gör allt för att inte gå till skolan för jag tycker det är en hemsk plats och inget barn ska behöva må dåligt på en plats man faktiskt ska må bra och känna sig trygg på. Jag gillar inte mina klasskompisar, gillar inte hur lärarna undervisar, och jag HATAR bara allt och alla på min skola..
Jag blir så stressad, och får sån ångest varje kväll för jag vet att jag inte kommer få vara hemma något mer. Förra veckan smällde pappa till mig i ansiktet, jag började blöda i munnen och näsan, vi började alltså bråka eftersom jag inte gick till skolan. Och jag vet än inte idag om det faktiskt var med meningen.. ;/ Snälla hjälp, jag blir påverkad psykiskt av det här. Vad ska jag göra?
Ellen

BUP svarar:
Hej Ellen!
Så bra du beskriver ditt besvärliga liv.  För att börja med skolan: är det någon som har förstått vad som gör det svårt för dig att gå till skolan och varför du får ångest av att bara tänka på den? Det här är förstås något jag tycker att du borde få stöd och hjälp med för att du skall få en skola som du i stället för att hata, kan längta till och gilla att gå i.
Vem vet hur du har det i skolan eller är du ensam om detta? Du skriver att du inte vet om pappa slog dig med mening eller inte och i vilket fall som helst är det förstås inte ok att slåss. Vet han varför du inte har det bra i skolan? Vet han att det är en orsak till att du isolerar dig med telefonen? Är han en pappa som brukar ta till våld för att lösa konflikter eller är det som du tror, att det var en olyckshändelse?  Du nämner inte något om mamma, kan hon vara till hjälp?
Om jag gissar lite grann, kan det vara så att din pappa inte förstår att mobilen ibland är ditt sätt att komma ifrån det som svårt?  Att det inte är mobilen som är problemet utan att du blir illa behandlad i skolan. I så fall gissar jag att ni bråkar om mobilen istället för att prata om det som är det egentliga problemet, skolan.
Jag tror att du och dina föräldrar behöver hjälp för att lösa det här. Kan du prata med någon på skolan om hur du har det? Mentor? Skolkurator eller skolsköterskan? När konflikter i familjer slutar med att man slåss behöver man hjälpa utanför familjen för att få stopp på det. Du skall inte behöva ha det så här.
Lycka till