Någon i familjen tar min medicin
Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har länge haft problem med svår panikångest och har fått effektiva mediciner utskrivet för det. Eftersom jag tidigare har gjort flera självmordsförsök med tabletter så får jag inte ha hand om dom själv, utan det är min mamma som har gömt dom och jag måste be dom ifall jag känner att jag måste ha medicin.
Grejen är att jag vet var dom har gömt tabletterna och nån gång förra veckan fick jag en panikattack i skolan som jag inte kunna stå ut med och åkte därför hem för att ta medicin (mina föräldrar var på jobbet). Men när jag kom hem och skulle ta medicinen ser jag att alla kartor är tomma!!! Jag fattade först ingenting då jag vet att jag inte har tagit nån tablett på jättelänge (förutom själva "grundmedicinen") och att just denna förpackning var hämtad för kanske 3 veckor sedan.
Nu fattar jag att det är min mamma som tar mina mediciner!!! Hon mår dåligt och är orolig hela tiden men inte får hon ta MINA mediciner för det!!!!! Jag är så jävla förbannad. Jag fattar att hon är väldigt orolig för mig och kan inte sova och sånt men så här får hon ju inte göra!! Jag har försökt prata med henne men hon förnekar det och skyller på min pappa då han haft problem med missbruk (det kan ju faktiskt också vara han som tar dom, men jag är säker på att det är min mamma).
Jag vet verkligen inte vad jag ska göra, jag behöver fortfarande min medicin ibland och det är helt uteslutet att jag skulle få ha hand om den själv.
Vad händer om jag berättar för min läkare/psykolog? Men jag vill ju inte heller att min mamma ska få massa problem för det här men jag måste ju ha min medicin...

BUP svarar:
Hej!
Det är ett mycket allvarligt problem om någon annan tar den medicin som är ordinerad för dig. Jag förstår att din första reaktion är att du blir förbannad. Är man förbannad och arg är det dock svårt att tänka klart och rationellt.
Du behöver hjälp i den här situationen med att ta frågan dit den tillhör. Och det är din behandlare på BUP. Låt mig förklara hur jag tänker.
Det är en nödvändighet att någon annan än du tar hand om din medicin om man bedömde det på grund av din tidigare självmordsbenägenhet. Men det är också viktigt att du har möjlighet att få medicinen i rätt dos när du behöver den. Om ett akut behov uppstår till exempel under dagtid  måste det finnas en reservmöjlighet för dig. Man kan till exempel göra en överenskommelse med skolsköterskan i skolan som du i en akut situation kan gå till direkt, istället för att du rusar hem. Inte minst för att även om du hittar dina mediciner blir det en risk att du tar för mycket. Detta ska tas upp på BUP så att säga utifrån ditt behov.
Sedan kommer den ännu svårare frågan. Vem använder din medicin för eget bruk eller missbruk. Även om du har dina misstankar kan du inte veta det. Men tänk på att det är rätt så otrevligt för någon att bli anklagad för någonting man inte gjort. Och vidare, den person som verkligen har gjort det vet att det är helt fel och försöker komma undan skammen och skulden som det hela innebär. Därför är det viktigt att du får hjälp och stöd i att reda ut situationen.
Du skriver att du inte vill orsaka problem för din mamma. Ja, det är ofta så att barn vill skona sina föräldrar, det är naturligt.
Men det är faktiskt föräldrarnas uppgift att ta ansvar för sitt barns väl och ve och inte tvärtom. Du behöver din medicin, ingen annan får ta den, punkt, slut. Och jag tror att det också blir hjälp för den person som försöker självmedicinera.
Jag är övertygad om att om man klargör i din familj vem som är i behov av hjälp/medicin för sig själv blir det bättre för alla berörda.
Sammanfattningsvis vill jag råda dig att du själv ringer till BUP och säger klart och tydligt som det är. Exakt så som du har skrivit till oss.
Sedan kan ni lägga upp en ny plan för vem som tar hand om din medicinering. Det är inte någon lätt uppgift för dig, men en förutsättning för att din behandling blir rätt.