Sanningen är att jag inte vill vara ensam
Hej
Jag vågar inte prata med mina föräldrar. Jag har bara en vän i skolan och när hon är borta är jag helt enasan. Mina föräldrar tror att jag har många vänner och att jag är ensam på lov och helger för att jag vill det, men sanningen är att jag inte vill vara ensam. Varje gång jag är någonstans med massa människor känner jag för att gråta. Jag vill värkligen prata med mina föräldrar men jag vågar inte, vad ska jag göra?
The black cat

BUP svarar:
Hej!
Vad bra att du skrev när du känner dig ensam och vill prata med dina föräldrar men inte riktigt vet hur. Många kan känna igen sig i din situation och ensamhet är ett vanligt problem. Jag skickar med en text som handlar mer om just det.
Att prata med dina föräldrar låter klokt trots att det såklart kan kännas svårt. Genom att dela dina funderingar kan du känna dig mindre ensam. Jag tror att det kan vara skönt för dig att få visa dina ledsenhet, "att släppa ut den". Att dina föräldrar lyssnar och att ni kan prata om hur du ska kunna ha det bättre på lov och helger. Kanske är det läge att hitta någon fritidsaktivitet där du kan träffa några i ett lagom stort sammanhang du kan trivas i?
Att prata om svåra saker känns ofta läskigt innan man gjort det, men brukar kännas bra efteråt. Vad är det som känns svårast för dig? Jag frågar för att vad du kommer fram till kan hjälpa dig med att faktiskt prata med dem. Ett sätt att börja prata är att gå rakt på sak och säga att du känner dig ensam. Ett annat sätt är att visa dem det brev du skrev hit. Du kan också säga att det känns svårt att prata om, men att du gärna vill ha deras stöd.