Min lillasyster skär sig själv
Hej.
Jag och min lilla syster, som är 13 år, är väldigt nära varandra. För någon dag sen såg jag, av en slump, att hon skär sig själv. Jag blev så chockad. Fick panik. Försökte få henne att visa mig handleden men hon vägrade. Jag lämna henne ifred för jag kunde inte hålla tillbaka tårarna. Jag gick tillbaka till hennes rum efter en liten stund och pratade med henne. Hon berättade att hon började skära sig själv denna vecka och att hon hade gjort det 3-4 gånger. Anledningen var för att hon känner sig ful, hon jämför sig själv med tjejerna i hennes klass och säger att de är smala och att de är duktigare i skolan än henne.
Jag berättade för henne att hon inte ska jämföra sig med någon annan, jag och alla vi känner säger till henne varje dag att hon är så vacker och duktig, för det är hon! Berättade konsekvenserna för henne, att man kan dö av ett liiiitet misstag, och att det hon gör inte löser problemet. Vi kom överrens om att hon aldrig skulle göra om det, prata med mig om hon känner sig ledsen och att jag skulle kolla på armarna varje kväll för att se så att det inte händer igen annars skulle jag berätta för vår mamma.
Jag vet inte om jag gjorde rätt eller om jag ska göra mer redan nu. Det är så nytt för mig för hon har alltid varit den finaste och gladaste tjejen jag känner.
Tacksam för svar!
sm

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt mail. Vilken juste och omtänksam storasyster du är! Det är lätt att förstå att du kände dig mer eller mindre chockad av upptäckten.
Jag tycker att du gjorde rätt! Det var mycket värdefullt för din lillasyster att du såg och reagerade. Också att du sa till henne att du är beredd att lyssna på henne när hon är ledsen.
Men det är ett stort ansvar att bära som syskon , även om du är flera år äldre.
Vad finns era föräldrar i det här? Jag tycker att ni berätta för dem. De flesta föräldrar vill veta hur deras barn har det och är beredda att göra vad de kan.
Om inte föräldrarna är en framkomlig väg, tycker jag att ni ska fundera på om det finns någon annan vuxen att lita på i er närhet och som ni kan berätta för - släkting, granne, lärare.
Det finns ju också skolkurator eller skolsköterska i skolan och som man har möjlighet att kontakta och som sen kan hjälpa vidare om det behövs.
Jag tycker absolut att du inte ska stå ensam i det här - ta hjälp av någon!