Ibland mår jag så sjukt dåligt
Hej. Jag har mått phykiskt dåligt i någon månad nu och inte riktigt tagit mitt mående seriöst då jag tyckt det varit löjligt. Jag har skadat mig själv några gånger och då berättat för endast en person. Jag skadar mig inte längre tack vare denna personen men ibland mår jag bara så sjukt dåligt att jag får lusten igen. Jag får gråt i halsen av minsta lilla och kan inte ta skämt längre. Det kommer som en kvävande känsla i magen som någon slags ångest och jag klarar inte av det något mer. Jag behöver hjälp men vågar inte riktigt prata med någon. Vill inte prata med nån mer vän eller familj. Har även svårt att lita på vuxna. Och känner mig bara så löjlig att jag mår såhär av knappt någon anledning. Jag vill bara att dehär ska vara över, vad ska jag göra?
Meg

BUP svarar:
Hej Meg!
Tack för ditt brev! Det finns absolut inget löjligt med att må dåligt, det är bara väldigt kämpigt! Och det är dessutom mycket vanligt att man, precis som du, inte riktigt vet vad som anledningen till att man mår dåligt.
Du skriver att du behöver hjälp, men vågar inte prata med någon. Det är nog vanligt att det kan kännas obehagligt att börja prata med någon obekant person, men då ska du veta att när du träffar en behandlare så får du mycket hjälp att våga prata och tid för att bli trygg med behandlaren.
Jag tycker också att du ska ta seriöst på hur du mår - precis om du också vill själv. Det är bra att du pratat med en person om att du skadat dig, men det är ju inte så säkert att hen kan hjälpa dig helt och fullt om det är en jämnårig.
Jag tror att du både behöver stöd av föräldrar och att du behöver en behandlare att prata med för att du ska kunna slippa ångesten och ledsenheten och må bra igen (och inte känna behov av att skära dig).
Jag är övertygad om att du kommer att klara av en behandlingskontakt men det kan vara bra att du redan i början av kontakten berättar om att det känns svårt för dig med tillit och att prata.
Har du kunnat prata något med dina föräldrar? Vet de hur du mår? I brevet får jag en känsla av att du tycker det är svårt att berätta för din familj av något skäl. Dina föräldrar har ändå ansvar för att du mår bra, så fundera på om du skulle kunna berätta för dem om din situation.
Jag tycker du ska söka upp skolkuratorn på din skola och berätta hur du känner dig eller också kan du söka upp Ungdomsmottagningen för att få samtal.
Du kan också få stöd på nätet genom shedo och tjejzonen
Det finns bra hjälp att få så dröj inte att söka upp den!
Varmt lycka till!