Skolstress
Hej!
Jag är 18 år och har brutal ångest över skolan. Nu menar jag inte att jag bara är lite skoltrött och vill ta en pause för det värsta jag vet är att vara syssel lös.
När jag är påväg till skolan är det som om hela min bröstkorg gör ont och det känns som om jag kommer dö inombords. När jag kommer hem gråter jag nästan jämt. Jag vill sluta skolan. Jag älskar att jobba och jag jobbade 125% i sommar och tyckte det var skit skönt att när man kom hem så kom man hem. Ingen dömde mina kunskaper genom att ge mig F.E.D.C.B.A. Utan det man kunde kunde man och när man lärt sig det man ska så var det klart sedan. Det är så otroligt stressande att måsta lära sig nytt hela hela hela tiden och dessutom bli bedömd över det man kan eller inte kan. Ibland kan jag plugga hur mycket som helst men ändå få ett väldigt lågt betyg. Det är som att få en käftsmäll om och om igen varje dag. Folk som berättar att man måste plugga mer kunna mer och att man alltid ska jämföras med andra. Vad ska jag göra? Jag har redan försökt prata med min pojkvän och det hjälper inte även fast han förstår mig. Jag har berättat för mina föräldrar att jag inte klarar av skolan längre men dom vägrar låta mig sluta i skolan.
Frida

BUP svarar:
Hej Frida,
Tack för ditt tydliga brev. Du skriver att skolans krav på redovisning och den oundvikliga bedömningen blir till en plåga för dig. Men jag läser också att du har energi och lust att jobba. Du klarar inlärning och att visa vad du kan. För det måste man ju på ett jobb: förstå vad uppgifterna går ut på, veta vad och hur man ska göra och visa att man gör det. Jätteviktiga faktorer för framtiden.
Är det skolans krav på mätbara resultat, på den ökande svårighetsgraden på uppgifter och prestationer som känns svåra? Att de flesta ämnen är så teoretiska? Har du lättare med de praktiska/estetiska ämnena?
Dina föräldrar är förmodligen oroliga att du ska misslyckas på arbetsmarknaden om du inte går färdigt i gymnasiet. Och, ja, det blir svårare för dig utan färdig utbildning. Men kanske kan du ta ett ”sabbatsår” eller få hjälp med praktik någonstans medan du försöker reda ut hur du ska gå vidare.
Det låter som att du i första hand behöver prata med skolans kurator. Tänk igenom frågorna jag ställde och försök förstå svårigheterna tillsammans med kuratorn.
Jag har skrivit mest om din praktiska situation, men bifogar text som också handlar om vilka känslor som oftast är förknippade med stress.
Du har jättebra egna resurser, men behöver ta reda på hur du kan använda dom i utbildningen.
Lycka till!