Skäms för mycket
hej, jag har ett problem. Jag tvingar mig själv att inte äta även fast jag vet att jag inte är tjock men jag är inte speciellt smal heller och jag vet att folk tycker att jag har en snygg kropp. Men jag kan inte sluta, det känns inte tillräckligt. Mina lår är alldeles för tjocka. Jag vet inte vad jag ska göra för jag vill inte få hjälp, jag vill inte att någon ska få reda på detta jag skäms för att jag går och spyr efter jag har ätit, jag skäms över att jag har skärt mig på armen. Snälla finns det något jag kan göra förutom att gå och prata med någon?
anonym

BUP svarar:
Hej!
Nu kommer jag att vara lite tuff mot dig, hoppas det går bra. Du har problem, det sant, men inte bara ett problem. Dina problem hänger ihop med varandra, de är inte skrämmande stora eller olösliga, men vi måste sortera här bland dem.
Du har uppenbarligen utvecklat en viss grad av ätstörning. Det är glädjande att du inte har gått ner i vikt för mycket. Men vi börjar tala om ätstörning ändå om en persons tankevärld blir fylld av grubblerier kring maten och de är kopplade till kroppens utseende. Kärnan är att man tror att om man bara hade smalare överarmar eller lår så skulle allt fungera bra. Och vidare, om man inte har ett visst mått på olika kroppsdelar drar det ner "värdet" av en som person. Därifrån är det bara ett steg till att börja skämmas för sitt utseende. Den onda cirkeln är igång, jag tror du förstår. Du behöver verkligen få någon form av hjälp med för att kunna bryta och komma ut ur denna elaka rundgång.
Det andra problem du har är att du också har börjat skada dig själv på grund av skamkänslor som återigen leder till att du skäms ännu mera, nu även över ärren på din kropp. Som jag sa inledningsvis, hänger dina problem ihop. Knutpunkten är att du av någon anledning är orimligt sträng och fördömande mot dig själv. Detta i sin tur leder vidare till det tredje problemet, nämligen att du vill undvika att tala om allt detta för att du återigen skäms för vad du gör och hur du är.
Jag tror du behöver närma dig till din uppenbarligen rätt så negativa självuppfattning. Jag förstår att det kanske är för stor steg för dig att direkt gå in i en ansikte-mot-ansikte situation. Därför bifogar jag här nedan en lista på ställen där du kan få börja chatta eller tala per telefon med någon om dina problem. Det är möjligt att du får tillräcklig stöd och hjälp på den vägen. Men jag vill inte sticka under stol med att personliga samtal till exempel på ungdomsmottagningen i din hemkommun eller på den BUP-mottagningen du geografiskt tillhör skulle vara bäst för att du ska kunna övervinner dina skamkänslor. Då skulle du i en verklig situation uppleva att du mötts av acceptans och förståelse. Dina problem är inte unika, många undomar brottas med liknande svårigheter och de är är inte på något sätt skämmiga. Hjälp finns att få på olika vägar och jag vill uppmuntra dig att välja bland dem.